Cykel-utflykt till det okända

Erik: Imorgon söndag kl6 beger jag och Samuel ut på lång cykeltur. Rutten Samuel har lagt upp är ca 12-15 mil lång och sträcker sig över bergen väster om Beijing. Vi kommer övernatta någonstans längs vägen, vart vet vi inte men i Kina löser sig sånt längs resans gång.
Något jag uppskattar väldigt mycket med Kina är man alltid känner sig säker, folk är trevliga och uppträder bra. Sen finns en filosofi att saker löser sig - mei wenti. Så vi sticker ut med ryggsäck och vatten så får vi se var vi sover och hur vi äter. Det blir rolig utflykt.
Ps, det går att dra/flytta/förstora/förminska kartan nedan för att se rutten i mer detalj.
Scribble Maps
Powered by Translate
Search
Beijing cykelresa
by Anonymous on 3/27/2012
blabla
Views: 12

En smak av Indien

Erik: Lördag och kom hem till Beijing sen eftermiddag efter en vecka i Indien. Var jättebra vecka jobbmässigt och privat väldigt roligt. När jag säger Indien refererar jag till Pune där vi har vårt bolag med fabrik och säljkontor. Det ligger 3 timmars bilresa in i landet från Mumbai
Tidig kväll och jag sitter med våra Product Managers och dricker te efter jobbet. Hit går de även och äter lunch ibland, jag passar på det och håller mig till kantinen på jobbet. Runt 6 på kvällen och temperaturen 32-34 grader, mitt på dagen runt 37. Men luften är torr i Pune så det är trots hög temperatur ganska behagligt ute och mornar/kvällar är jättesköna.
Dr Inge bjöd hem mig en av kvällarna till sin familj, hans fru Smita är läkare och jobbar som avdelningschef på ett större privat sjukhus i Pune. Det har köpt jättefint nytt hus/lägenhet i Pune. Standarden är hög men också priserna. Även om medelklassen har bra standard och utbildningsnivån är mycket hög är fattigdomen uppenbar och aldrig många meter bort, det är stor skillnader mot Kina och jag får känslan av att Indien har många år/årtionden innan de når materiell standard i infrastruktur i Kina.
Även om jag håller mig till restauranger som ser ut att vara av bra kvalitet så ville jag prova "Pan" som jag blivit rekommenderad. Längs gatorna finns små skjul där de säljer Pan, som är små bladknyten med kryddblandning i. Det ska äta efter en ordentlig middag och tuggas i upp till en halvtimme. Det ska vara bra för matsmältningen och uppfriskande efter en kryddig och oljig middag. Funkade faktiskt bra och kan rekommenderas.
Kulturella skillnader intresserar mig och flera berättade för mig om Indisk kultur. De säger att mycket handlar om att bygga ditt eget imperie. Vi har bild nedan på kontoret och jag tycker den sätter ord på vad åtminstone jag kan känna när man jobbar med Indier. Människor tar för sig och framhåller gärna sina egna styrkor, på gott och ont. Jämfört med Kina är skillnaderna stora.

några fler bilder från chongqing jag hittade på nätet

eftersom jag var fotograf när vi hade sprungit klart så hade jag ingen bild som visade i vilket skick jag var efter loppet, men på en annan löpares blogg hittade jag dessa.

Ensam i Beijing - erik

I helgen är jag ensam i beijing. Lina behöver jobba och jag var på sen jobbmiddag med besökare igår fredag och imorn söndag bär det av till Indien.
Fick en toppendag i dag ialf. Körde hårt och bra gympass med Eric kl 8 och sen iväg spela badminton, äta lunch och besök på IKEA med Samuel. Här från liten restaurang där vi åt åsne-kött...Mmm! Mört och fint!
Imorn alltså vidare till Indien, imodium och salttabletter packade. Dock har jag aldrig drabbats av dålig mage i Indien så jag är inte orolig. Det ska bli kul, jag tycker Indien är superspännande.

Chongqing maraton - erik

Lina har skrivit om maran vi gjorde förra helgen och än en gång stolt man när lina dundrar in på 3.23! Grymt bra! Jag kom in ngt senare på ändå duktiga 3.45, som var min måltid för dagen. Känns bra att sätta måltid på försäsongen och nu är siktet inställt på 3.30 Beijing maraton i oktober.
Bandragning längs vattnet men ändå relativt mkt stigning som lina skrev om. Bidrog till tunga ben efter loppet. Men det var en roligt lopp och särsklit kul att få se eliten springa förbi 2 gånger, ni ser att det är två vändning längs banan där man då följaktligen mötte eliten. De är så grymma, vilket ös-tempo de ligger i och när det kommer en hel klunga afrikaner och blåser fram var det hatten av i respekt.

Alla vägar leder till Berth

Bild på sniskan men får gå för jag orkar inte vända den rätt...bild från båtterminalen Indonesien från min och linas weekend förra helgen. Alla vägar tycks leda till BERTH...det du Berth! /erik

middag och chongqing by night

vi bjöd ut gänget på middag och drack lokal mörk öl - gott med lite kolhydrater på kvällen, som inte är i sportdrycksform.
erik inspekterar soppan som är i tunnorna och kocken ska hälla upp åt oss.
skylinen by night när jag och erik promenerar vid floden efter middagen.
vi hittade ett kafe med uteservering och kokade kaffe på bordet i en variant av bryggare jag inte sett förut. Vatten kokas och ångas upp genom ett rör med kaffepulver, in i en annan kupol där det kondenserar, sedan drar man ur proppen och släpper ut det genom botten.  gott kaffe och lite pyssligt att ha på bordet när man väntar.

inuti guldbyggnaden - mera guld och en stor soffa

efteråt låg vi som två utslagna luffare (idrottstjärnor) i jättesoffan i hallen... trötta och onda i kroppen, väntar på att gå på middag och fira!
skylinen är häftig. synd att det är molnigt jämt. eftersom staden ligger mellan berg så blåser det inte, så blir mkt smog kvar.

Smygfoto på maratonlag

Svårt att urskilja kanske, men Etiopens lag i mjukiskläder grått och rött på flygplatsen dagen efter. jag ville men vågade inte gå fram och fota mig med dem... de hade en pokal med sig iallafall. och de haltade. jag och erik satt och undrade om de också hade ont dagen efter, eftersom professionella löpare borde ju vara härdade, men de såg slitna ut allihopa.
Det var häftigt att springa med "världselit", det var uttagning till OS i England, så kvinnorna top 3 var från Kina och vinnaren Wang Jia Li sprang på 2.22, medan männens klass vanns av en Kenyan, Kemboi, på 2.03...
Erik och jag har en bit kvar, men det var roligt att få tävla ihop med dem! Kommer följa OS i sommar när maran går.

LINANGMAN - 3:23:17

De lyckas alltid anmäla mig som LINANGMAN...
Nytt PB iallafall, kapade 5 minuter från Beijings maraton.
Och om man jämför backigheten så är detta det backigaste maratonet jag sprungit, i klass med Lidingö fast utslätat.
(Beijing - 109 höjdmeters stigning, Chongqing 418 höjdmeter, Lidingö50KM 556 höjdmeter)
Nu har jag 37 sekunder kvar till att slå Zhaos bästa resultat, vilket jag hoppas göra med god marginal innan året är slut.
Det var roligt att springa ända fram till 32 km, sen var det "acceptabelt", men från 36 km var det hemskt, från 38 km fick jag hopp igen, men från 39 km kändes det omöjligt igen, vid 40 km ville jag sluta springa, vid 41K såg jag huset vid slutet och "spurtade" så gott det gick med tunga ben.
HUSET VID SLUTET: OCKSÅ VÅRAT HOTELL!

sammanfattning av dagens chongqing-marathon

Nedanstående bild är från vår 4-mila-hunger. Fast vi vilat, ätit snickers och banan så är man snabbt sugen igen och vi provade den lokala klassikern spicy tofu med köttfärs och ris.
hela glada löparlaget med supporter-fruar (bara jag saknas i bilden) han till höger är 66 år och sprang in på ca 5 timmar. Killen framför Erik sprang in på 5.5 timmar. Zhao i svart väst sprang in på ca 4.30 timmar, strax efter han till höger.
ikväll blir det middag för att fira eriks födelsedag! samt mitt nya personbästa kanske?
efteråt var det skönt att vila och småäta, prata tider och hur det kändes, spana på mållinjen efter våra sista team medlemmar.
Jag sprang de sista 2 km tillsammans med en kille klädd i gröna blad runt halsen och en grön flagga. Han läste buddism och hade bla sprungit silkesvägen genom kina och kazakstan. Han gav mig och Erik en sovenir efteråt, en peng från iran. Han har en blogg ni kan kolla in:
blog.sina.com.cn/chenjunpower
jag gav pengen till zhao som samlar på utländska pengar, men jag sparade ett foto för att komma ihåg hur en irans 5000-sedel ser ut. (ca 5 kr)
den sista killen i vårt team kommer in på 5.30. vår lagledare springer in och spurtar lite med honom för att få honom att hinna in på 5.30 och inte knapra in på nästa minut.

spinningen mot alla odds

väskan packad med skor maratonkläder musik. allt är förberett nu, bara vila äta och imorgon resa till chongqing, en flygresa ca 2 timmar sydöst.
sista veckans träning bestod av vila mån och tisdag, eftersom långpasset i sandstrand gav mera trötthet än jag trodde, motståndet i underlaget är mycket tyngre än på asfalt där man studsar fram.
igår onsdag var det dags att köra sista genomköraren, morgonen blev det en 8 km tempo-pass, 4.45 fart som är strax över min tävlingsfart och pulsen var jämn låg och fin så det känndes bra.  på kvällen hade jag planerat in sista spinning-passet som sista peppingen, bra musik, fart och hög puls utan att slita på löpmusklerna.
mot alla odds så blev det spinnning-passet av... Redan tidigare i veckan, i måndags när jag åkte dit hade instruktören skadat knäet så passet blev inställt, men de sa inte till förrän jag stämplat kortet och väntat 20 min. Så jag hade en lång diskussion med personalen och instruktören hur besviken jag var och att jag borde får min stämpel på kortet tilbaka eftersom jag betalar per gång. Till sist fick jag det och det var ok, lite extra vila var ändå bra i måndags.
Så igår ringde jag innan jag åkte för att kolla att de hade fixat en annan instr och de bekräftade. Jag kom glad och peppad och stämplade in och joggade lite på löpbandet tills tiden blev dags att starta - men ingen instruktör! Instruktören med knäskadan var på gymmet så jag frågade honom varför inte ersättaren kommit än? Då svarade han att ersättaren hade blivit plötsligt magsjuk och inte kunde hålla passet.
Jag var dubbelt så besviken som i måndags, och förklarade för honom att jag både ringt och kollat, att jag tagit taxit, slösat en 20 min på löpband...sedan upprepade min klagoramsa igen med ledsnare och ledsnare tonfall ett par gånger eftersom jag verkligen var djupt besviken i mitt strukturerade maraträningsschema var detta ju sista checken!
Stackarn föreslog att jag skulle prova andra pass ellr springa mer eller träna styrka, men jag var så besviken och avslog det ena och andra förslaget och till sist ledset "aha får väl gå hem då..." och till sist kunde han inte säga annat än "i am sorry i am sorry" och han såg helt uppgiven ut (men det var ju inte riktigt hans fel att den andra plötsligt blev sjuk)
när jag tagit väskan och går hejar jag snabbt på den magsjuka ersättnings-instruktören som satt vid receptionen och sedan hör jag hur knä-instruktören springer dit och förklarar för honom "bla bla Lina bla bla bla Lina" och tvingar honom att köra passet... jag hinner precis till trappan när de ropar "lina? ok?" sedan springer han för att byta om och ändå starta ett spinningpass. Det blir en full glad grupp med en likblek instruktör som håller sig bröstet då och då och ibland får ta de lugnt...  =)
efteråt frågar jag hur instruktören mår, han säger ok. så mitt samvete får väl stillas av det.

lördag söndag på en ö i indonesien

så varmt och fritt att bada i varmt rent hav och springa i sand. inte så mkt mer att säga, jag kommer nog åka tillbaks! nattflyg, en kort båtresa, sedan framme på morgonen. no time wasted. sedan nattflyg hem igen söndag, landar halv sju på måndag morgon, på kontoret vid 9.30.
stranden är ca 3.5 km lång och perfekt att springa morgonrundor på innan vattnet drar sig upp. sista maratonträningen, långpasset, gjordes där, ca 2.5 timmar och 25 km långt.
sista dagen tänkte vi att provar svenne-baren - tigeröl i en pool-stol, jag fick tvinga erik att ta av sig kepsen för att inte se helt turistig ut...

...torsdags jobb i vantan pa singapore...

har gett mig sjalv en kortsemester i tillfrisknadspresent. tar nattflyget till singapore och landar harlig tidig morgon i varmen. idag har vi stangt pa jobbet och da ar det kallt att sitta dar och jobba, sa jag tog mig till beijing i forvag och satte mig pa lyxiga sofitel. bra internet, god lunchbuffe, bred fonsterbrada att lagga bocker, block, parmar och diverse annat som kan behovas.

sa nu sitter jag har sedan 3 timmar tillbaka och njuter av en kopp gront te efter att ha druckit kaffe och atit creme brulee, indisk lunch och till forratt nybakt brod med brie och fikon, och lite sushi och annat kallskuret.

man far mkt gjort eftersom de flesta sitter hemma och jobbar och via "msn/chat" sa flyter det pa om man fastnar med nagot.

snart kommer nog bilder upp har fran singapore dar jag moter erik och sedan fran en semester o i indonesien, en timmes farjeresa fran singapore. Harlig weekend va, 1 dag storstad och 2 dagar sandstrand! Dessutom med nattflyg 6 timmar sa missar min ingen tid om man sover under resan.

kärlek och omtanke i kina

tänkte inte dela med mig av detta först, men nu efter ett par dagar känns det bättre,

en anställd i min ålder, nygift och med två-månaders baby var med om en hemsk händelse, då hans fru plötsligt gick bort troligen hjärtproblem, familjen bor (om man har tillgång till bil) 2 timmar, annars ca 5 timmar med bussbyten från hans jobb och veckoboende, på landsbygden där det är väldigt väldigt fattigt. dagarna senare måste bebisen tas in på sjukhus för den är liten och svag och har svårt att anpassa sig till mjölk-pulver. (men det ser ut att bli bättre nu efter ett par dagar där, men en halv månad på till på sjukhuset) framöver kommer bebisen tas hand om av morföräldrar, eftersom han måste jobba och dagis startar från 3 år.

förra veckan var mitt humör dämpat efter att detta hände för ingenting kan ju hjälpa att få detta ohänt. i måndags diskuterade jag och hans närmaste chef vad vi kan göra och en person hade frågat honom om vi som privatpersoner och medmänniskor inte kunde samla in pengar eftersom sjukvård, mjölkpulver och ledighet kommer påverka honom som en ekonomisk katastrof, vilket han minst av allt behöver nu

alla är uppenbarligen väldigt väldigt berörda och beredda att hjälpa, så mkt kärlek som denna insamling har jag nog inte sett förut. Under en dag gav 120 personer ca 10 % av sin disponibla månadlön vilket resulterade i att den här personen får motsvarande en extra disponibel årslön, dessutom namnlistan på alla som visar att de är beredda att ställa upp för honom

sjukvård är dyrt, mjölkersättning dyrt, allt som är en trygghet för låginkomstagare i sverige är en otrygghet här om familjen är fattig och man inte kan spara så mkt varje månad

odling hemma hos Mr Zhang & pappa

Mr Zhang, min kinesiska familj, se sedan, kan mycket om kinesisk medicin, historia och mat och därigenom odling. I höstas fick pappa plommonkärnor att sätta, året innan jordnötter att odla. Häromdagen när jag kom till hotellet ropade receptionisten på mig och visade mig glatt en massa fröpåsar som var till mig. Mr Zhang hade varit och handlat så jag kunde ta med hem och odla under våren sommaren!

Jag gick hem dit på middag och skrev ner instruktioner hur man skulle odla dem, eftersom allt var på kinesiska på baksidan. Passade på att titta på deras lökodling, mycket kött wokas med vitlöksblast, både grön (odlas i ljus) och gul (odlas i mörker), man kan klippa en gång och få nya, så två gånger och en massa grönsaker lättodlat. På bilden ser man hur man gör, och det är ju snygga gröna växter att ha in fönstret också!

Chili, okänd 1, okänd 2....

"Jiucai" och okänd 3...

hur man kurerar sig

Efter att ha haft svullen hals, halsont och snuva och ev feber i 10 dagar, då är det dags att gå till doktorn, eller få någon slaga medicin.

Jag vaknar tisdag morgon, har knappt sovit för halsen och täppt näsa, men vill göra detta effektivt (doktorbesök) och jag vet precis vad jag vill ha (kolla bakterier? ok-pencillin, om virus ok Vila mer och avböja alla försök till kinesisk medicin eller transferering av medicin till blodet som är vanligt)

Då är en sån här lapp bra att förbereda, tydliga key-words som man ska hålla sig till och sedan avböja allt annat. Jag sa åt chauffören att följa med mig och se doktorn och fixa detta på det lokala sjukhuset. Dock han mina kollegor höra detta och blev förskräckta och sa att jag kan inte gå till doktorn själv, och jag kan inte gå på morgonen då är väntetiderna jättelånga. Jag fick helt enkelt skjuta till eftermiddagen och ta med mig min business controller som är smidig i kontakt med myndigheter (och sjukvård tydligen).

Dock tyckte hon varför tar du inte min medicin, jag har medicin på mitt kontor mot det? Och att medicinen var liknande penicillin och att hon alltid tog den mot halsont. Jag var lika envis för pencillin måste man ju ta hela kuren från början till slut så man inte får resistenta bakterier och det finns ju olika slag pencillin osv...

Vi hade en lång argumentation tills hon gav upp och fick med mig till apoteket 3 minuter gångväg från jobbet. Där fortsatte vi argumentationen om jag skulle köpa medicinerna hon sa var pencillin utan att gå till doktorn (jag ville ju kolla om det var virus el bakterier), men apotekaren propsade på att det var rätt medicin och jag gav upp. 18 kr kostade en kur.

Sedan gav jag upp på en box med kina-medicin för 19 kr också, som skulle drickas för att lindra symptomen, men som inte skulle ha någon bieffekt.

Min dåliga natt, onda hals och bomull i huvudet gjorde att jag helt enkelt accepterade denna kurering vilket går mycket emot våra rekommendationer hemma.

Vid det laget var vi båda bestämda och väldigt raka i vår kommunikation och kollegan "Dr Kathy" undrade lite argt varför jag köper exakt den medicinen hon redan har på sitt kontor.

Väl hemma på kvällen googlade jag och lärde mig mer, detta var antibiotika av typen makrolider, och man kan äta 3 dagar x 0.5 g eller 5 dagar x 0.25 g och det var rätt medicin, den stoppar bakterietillväxten och tar kål på dem... Dagen efter kunde vi skratta åt att vi nästan blev osams angående min kollega "Dr Kathys" rekommendation och patienten Linas brist på tilltro till henne...

Dessutom är jag bättre nu.

helgbesok - erik här en dag!

I fredags hade jag en middag ute och blev introducerad för diverse fackliga representanter i lokala regeringsnivå och ända upp på provinsnivå. Det var en trevlig middag, de var väldigt vänliga och jordnära människor, det dracks nästan ingenting istället fick jag höra en massa roliga berättelser från förr och nu.

Efter middagen tog jag med mig alla rester och åkte hem för att möta Erik som hade kommit hem till mig från beijing, men jag missade honom med 10 minuter så han hade gått ut för nudlar istället.

Helgen blev en intensiv träningshelg, intervaller, vila, badminton, vila, gym&spinning. Kom knappt upp ur sängen för mina armar var helt slut. Söndag morgon hade vi löpning med Zhao, så det blev ca 20 km runt bergen också. Men sen var jag slut. Min hals totalt igensvullen igen, ont ont ont, och trött. Inte bra när maraton kommer upp om 2 v!!

Hade ont i halsen och förkyld förra söndagen, måndagen, tisdagen, hade precis blivit lite lite bättre på fredagen så kom det tillbaks i värre form!! nu är det vila som gäller.