En smak av Indien

Erik: Lördag och kom hem till Beijing sen eftermiddag efter en vecka i Indien. Var jättebra vecka jobbmässigt och privat väldigt roligt. När jag säger Indien refererar jag till Pune där vi har vårt bolag med fabrik och säljkontor. Det ligger 3 timmars bilresa in i landet från Mumbai
-
Tidig kväll och jag sitter med våra Product Managers och dricker te efter jobbet. Hit går de även och äter lunch ibland, jag passar på det och håller mig till kantinen på jobbet. Runt 6 på kvällen och temperaturen 32-34 grader, mitt på dagen runt 37. Men luften är torr i Pune så det är trots hög temperatur ganska behagligt ute och mornar/kvällar är jättesköna.
-
-
Dr Inge bjöd hem mig en av kvällarna till sin familj, hans fru Smita är läkare och jobbar som avdelningschef på ett större privat sjukhus i Pune. Det har köpt jättefint nytt hus/lägenhet i Pune. Standarden är hög men också priserna. Även om medelklassen har bra standard och utbildningsnivån är mycket hög är fattigdomen uppenbar och aldrig många meter bort, det är stor skillnader mot Kina och jag får känslan av att Indien har många år/årtionden innan de når materiell standard i infrastruktur i Kina.
-
-
Även om jag håller mig till restauranger som ser ut att vara av bra kvalitet så ville jag prova "Pan" som jag blivit rekommenderad. Längs gatorna finns små skjul där de säljer Pan, som är små bladknyten med kryddblandning i. Det ska äta efter en ordentlig middag och tuggas i upp till en halvtimme. Det ska vara bra för matsmältningen och uppfriskande efter en kryddig och oljig middag. Funkade faktiskt bra och kan rekommenderas.
-
-
Kulturella skillnader intresserar mig och flera berättade för mig om Indisk kultur. De säger att mycket handlar om att bygga ditt eget imperie. Vi har bild nedan på kontoret och jag tycker den sätter ord på vad åtminstone jag kan känna när man jobbar med Indier. Människor tar för sig och framhåller gärna sina egna styrkor, på gott och ont. Jämfört med Kina är skillnaderna stora.
-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0