kärlek och omtanke i kina

tänkte inte dela med mig av detta först, men nu efter ett par dagar känns det bättre,

en anställd i min ålder, nygift och med två-månaders baby var med om en hemsk händelse, då hans fru plötsligt gick bort troligen hjärtproblem, familjen bor (om man har tillgång till bil) 2 timmar, annars ca 5 timmar med bussbyten från hans jobb och veckoboende, på landsbygden där det är väldigt väldigt fattigt. dagarna senare måste bebisen tas in på sjukhus för den är liten och svag och har svårt att anpassa sig till mjölk-pulver. (men det ser ut att bli bättre nu efter ett par dagar där, men en halv månad på till på sjukhuset) framöver kommer bebisen tas hand om av morföräldrar, eftersom han måste jobba och dagis startar från 3 år.

förra veckan var mitt humör dämpat efter att detta hände för ingenting kan ju hjälpa att få detta ohänt. i måndags diskuterade jag och hans närmaste chef vad vi kan göra och en person hade frågat honom om vi som privatpersoner och medmänniskor inte kunde samla in pengar eftersom sjukvård, mjölkpulver och ledighet kommer påverka honom som en ekonomisk katastrof, vilket han minst av allt behöver nu

alla är uppenbarligen väldigt väldigt berörda och beredda att hjälpa, så mkt kärlek som denna insamling har jag nog inte sett förut. Under en dag gav 120 personer ca 10 % av sin disponibla månadlön vilket resulterade i att den här personen får motsvarande en extra disponibel årslön, dessutom namnlistan på alla som visar att de är beredda att ställa upp för honom

sjukvård är dyrt, mjölkersättning dyrt, allt som är en trygghet för låginkomstagare i sverige är en otrygghet här om familjen är fattig och man inte kan spara så mkt varje månad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0