hur man kurerar sig

Efter att ha haft svullen hals, halsont och snuva och ev feber i 10 dagar, då är det dags att gå till doktorn, eller få någon slaga medicin.

Jag vaknar tisdag morgon, har knappt sovit för halsen och täppt näsa, men vill göra detta effektivt (doktorbesök) och jag vet precis vad jag vill ha (kolla bakterier? ok-pencillin, om virus ok Vila mer och avböja alla försök till kinesisk medicin eller transferering av medicin till blodet som är vanligt)

Då är en sån här lapp bra att förbereda, tydliga key-words som man ska hålla sig till och sedan avböja allt annat. Jag sa åt chauffören att följa med mig och se doktorn och fixa detta på det lokala sjukhuset. Dock han mina kollegor höra detta och blev förskräckta och sa att jag kan inte gå till doktorn själv, och jag kan inte gå på morgonen då är väntetiderna jättelånga. Jag fick helt enkelt skjuta till eftermiddagen och ta med mig min business controller som är smidig i kontakt med myndigheter (och sjukvård tydligen).



Dock tyckte hon varför tar du inte min medicin, jag har medicin på mitt kontor mot det? Och att medicinen var liknande penicillin och att hon alltid tog den mot halsont. Jag var lika envis för pencillin måste man ju ta hela kuren från början till slut så man inte får resistenta bakterier och det finns ju olika slag pencillin osv...

Vi hade en lång argumentation tills hon gav upp och fick med mig till apoteket 3 minuter gångväg från jobbet. Där fortsatte vi argumentationen om jag skulle köpa medicinerna hon sa var pencillin utan att gå till doktorn (jag ville ju kolla om det var virus el bakterier), men apotekaren propsade på att det var rätt medicin och jag gav upp. 18 kr kostade en kur.

Sedan gav jag upp på en box med kina-medicin för 19 kr också, som skulle drickas för att lindra symptomen, men som inte skulle ha någon bieffekt.

Min dåliga natt, onda hals och bomull i huvudet gjorde att jag helt enkelt accepterade denna kurering vilket går mycket emot våra rekommendationer hemma.

Vid det laget var vi båda bestämda och väldigt raka i vår kommunikation och kollegan "Dr Kathy" undrade lite argt varför jag köper exakt den medicinen hon redan har på sitt kontor.



Väl hemma på kvällen googlade jag och lärde mig mer, detta var antibiotika av typen makrolider, och man kan äta 3 dagar x 0.5 g eller 5 dagar x 0.25 g och det var rätt medicin, den stoppar bakterietillväxten och tar kål på dem... Dagen efter kunde vi skratta åt att vi nästan blev osams angående min kollega "Dr Kathys" rekommendation och patienten Linas brist på tilltro till henne...

Dessutom är jag bättre nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0