Oflexibla kinesiska gym...

...skit-irriterad på gymmet de bygger upp härnere... de har öppet tider när alla andra jobbar. Frågade om man kunde få komma själv tidigare och cykla 1 timme, med nyckel eftersom jag bor här. De flesta hotellgym är ju öppna 24 timmar. De svarade nej med många dåliga argument:

1. Vattenkostnaden höjdes (men jag ska inte duscha, bara cykla)
2. Elpriset stiger (Ja, jag kommer tända en lampa)
3. Om andra kunder ser mig kl 05.30 i gymmet vill de också komma då (Jamen bra inställning till kunderna, om de flesta vill träna vid den tiden, varför öppnar de då klockan 09.00?!)
4. Det var inte bra för mig att träna på morgonen, jag skulle komma på kvällen istället. Idioter! Här blev jag riktig tvär och sa rakt och tydligt på kinesiska exakt vilka krav jag hade och han inte skulle lägga sig i om jag ville träna på morgonen eller inte, utan om jag inte kunde cykla runt 5-6 så var jag inte intresserad. Detta var tydligen gymchefen och inför alla deras anställda så hjälpte det inte direkt att få tillgång till gymnyckeln...

Så jag ska köpa en spinningcykel har jag bestämt, så jag aldrig någonsin ska behöva gå dit på kvällen och betala inträde. Kan liksom inte sjunka så lågt just nu, jag har en prestige-kamp med deras chef, en liten tjock gubbe som verkar öppna ett gym för sin egen skull och inte för kundernas.

De anställda tyckte att det var OK att jag skulle få komma in och spinna, en hade hört talas om att det fungerade så i USA och en annan erbjöd sig till och med att komma och öppna dörren åt mig klockan 05.00 om jag ville.

Fundera på en bekväm bil - den här kanske?

Så kan jag flytta ur hotellet och bosätta mig i bilen helt och hållet, antal kvadrat skiljer inte jättemycket. Finns kanske till och med badrum i den. Kök har jag ju ändå inget så det skulle jag inte sakna. Höjden är nästan ståhöjd.

Punktering!

Idag skulle jag vara snäll och hjälpa George på HR att hämta lite grejer, tyckte det var en bra idé eftersom han skulle ut till några områden som han inte känner till men som jag ofta är i (det händer ofta nu, jag nämner byar, sjöar, berg osv som folk här aldrig har hört talas om och det blir helt paffa när ur-invånarna nickar igenkännande "jaha, där").

Dessutom var det sol och en timme ute i solen är skönt att få under arbetsdagen.

Det började bra, kom iväg i tid. Solen sken och vi satt skönt uppkrupna på filtar ibak.

Den här sköna gubben cyklade om oss. Här i trakterna kan ni leta efter LOKA källan eller vad de är som gör att folk är superatletiska medan deras utseende signalerar... erfarenhet?? eller vill man att de ska vara tvärtom kanske, ett utseende som signalerar ung och vältränad, men cykelfarten inte lika viktig?

Helt plötsligt smäller det öronbedövande högt! Jag blir skiträdd och tänker nej nu har vi kört på någon! Men det visar sig att helt enkelt däcket har gått, det blev för tungt med oss på flaket samt grejerna vi hämtade plus de dåliga vägarna... eller dåligt däck, men surt var det för det var en bit tillbaks till jobbet och på en väg utan större biltrafik.

Nej, vi kunde inte fixa det utan ringde taxi och stackars chauffören fick ringa sin polare att komma med ett fixar-kit.

Tillbaks till gruvan och våren

Fick njuta av lite vårvärme och gröna berg i veckan, hade en kort tjänsteresa till Guizhou och en kund. God mat som vanligt söderut, de vet hur man kryddar! Mr Wang nedan är det andra gången jag träffar nu, supertrevlig kille. Modig också, han smakade på svenskt snus för första gången. Men han tackade nej senare på kvällen så betyget kanske inte blev så högt. Synd annars har vi en bra grej att importera hit!

Jag och teknikerna från Sverige som var med på besöket gick ut och promenerade lite på kvällen, det var hur många nyfikna ungar som helst ute, på det här stället hälsar inte alltför många utlänningar på verkar det som. Min kollega som också är fotointresserad fick mycket uppmärksamhet av smågrabbarna... Erik skulle nog också ge hans kamera en viss del av sin uppmärksamhet skulle jag tro...

Tågresa igen!

Från Beijing tog vi tåget till Xuanhua, 13 spänn för en 3 timmars resa, gick smidigt och helt ok kupeer. Vi åkte restaurangvagn och fick lunch. (som dock kostade 30 kr, men de var de värt)

Zhengzhou-marathon besök

En söndageftermiddag ledig, vad gör man? Åkte flyg, taxi hela vägen till målområdet för Zhengzhou marathon 2010. Som jag skulle ha sprungit, men kom lite sent. Men det var kul att möta 18 lyckliga löpare i mål!

Fika ute i solen på en trapp och höra om loppet utifrån deras vinklar. Bröd, drickyoughurt, mandariner och godis. Riktig picknick!

Efter att vilat ut tillsammans (jag var typ den mest trötta efter en natt med lite sömn, ca 4 timmar och sedan 1 timmer flyg + 1.5 timmes flyg+ 1 timmes taxi)

På kvällen käkade vi middag allihopa i stan och joggarna firade med både baiju och pijiu medan jag firade dem med persikojuice.

Sedan tog vi 22.15 tåget tillbaks hem, sovtåg som anlände 06.15 i Beijing. Tåget var fräschare, skönare och billigare än något svensk sovtåg jag åkt! Rent och ljust. Oj vad vi ligger efter! Somnade när jag la huvet på kudden och vaknade av att konduktören gick och väckte alla. Har aldrig sovit så sammanhängande och bra!

Bästa besökarna!

Har två trevliga besökare här sedan i söndags. Kaffepauser, jobbsnack, shoppingtur på utemarknad, promenad till jobbet, spinning och stretch en timme efter jobbet, sen middag. Såhär bra och lätta får gärna alla besökare vara! Eller rättare sagt ha samma intressen som mig... Så enkelt att vara värd!

Utmaning Erik:

6.7 km, medeltempo 4:38 min/km. Se mer på jogg.se, där finns både mina och Eriks tider dokumenterade.

Det närmar sig Wien, ca 4 veckor kvar. Sista veckan är vilovecka och nu är det egentligen försent att göra något åt sin form. Nu när jag ser på jogg.se att Erik har chans att slå mig känner jag paniken bubbla upp och inser att jag knappt kört några "hårda" pass utan bara långa pass...alltid i bekvämt prattempo.

Men inte längre! En kombination av bokat schema de kommande veckorna och tidigare avsaknad av långa pass kommer göra att från och med nu blir det många korta, men intensiva pass utanför komfortzon.

Kram Erik, vi ses snart i Wien så lycka till med träningen!

Det bästa är allt man måste äta för att få sig energi för att orka intensivpass... Choklad, kaffelatte, idag vart det hemmagjorda nudlar och ikväll rostad anka... och tre typ ägg-mazariner mellan lunch och middag...

dock är min bästa energiladdning marabou dajm, varje gång jag slagit längd eller fartrekord har jag timmarna före ätit 250 gram DAJM chokladkaka istället för lunch. Ska försöka få tag på det till Wien-loppet att äta under lördagen.

Ingenjör "slash" turistguide

Lördag 20 Mars, Erik:
Alla vill till Kina...och när någon av Secos anställa kommer hit faller ofta bollen på mig att visa dem stans sevärdheter, något jag inte har något emot. Det ger mig tillfälle att bättre lära känna mina kollegor och förhoppnningsvis tycker även mina gäster att min guidning är rasande bra. I veckan som gick var min goda vän Shriharsha Ingle från Indien här i Kina på min inbjudan och i lördags spenderade vi dagen med att sightseea och shoppa...det var f.ö. en härlig vårdag med över 20-graders värme och soldis. Passade på att bjuda på Indisk mat!!! Jag ville ju se om en av mina favoritrestauranger serverade autentisk indiska mat. Shriharshas omdöme var 10 och 10...mycket god mat!

Vem vill gifta sig?

Söndag 21 Mars, Erik:
Det kan inte vara lätt att hitta partner i en stad med 20-25 miljoner invånare. Därför gör ungas föräldrarna sitt bästa för att hjälpa sina små att hitta partner och slå egen rot. Varje helg samlas föräldrar som önskar det bästa för sina barn i parker runt om i Shanghai. Där sätter de upp en enkel annons med grundläggande detaljer om sin dotter eller son; namn, ålder, utbildning, jobb, inkomst, intressen, meriter. Om någon annan förälder i samlingen tycker sig hitta en lämplig match för just sin ungdom så inleds diskussion och om de båda parterna kommer till en överrenskommelse att ungdomarna skulle vara lämpliga för varandra så arrangeras en blind-date. Observera att de unga själva inte på något sätt är inblandade i processen så här långt, allt sköts av deras föräldrar. Och här är det intressanta med det hela, hur liberala ungdomarna än må vara så respekterar de sina föräldrar och deras bekanta och ställer upp på arrangerad blind-date (att tacka nej vore att få sina föräldrar att förlora ansikte). Jag har flera kollegor som mött sina respektive just genom denna typ av arrangemang, även om de flesta tycks hitta sina partners på andra för oss västerlänningar mer konventionella sätt. Men ex. en av mina anställa har varit på 7!!! blind-dates arrangerade av sina föräldrar och än har de inte gett upp!

Sandstormar!

På fredagen var himlen brun, husen bruna, marken brun. En kille kom in på kontoret efter att ha gått ute i duggregnet. Han var rödbrun-täckt över håret, jackan och byxor. Först tänkte jag att det stänkt på honom från marken, men vi närmare koll var det tydligt uppifrån det kommit. När jag skulle hem fick jag skjuts av en kollega, hans vita bil var rödbrun och vi fick hälla vatten på rutan för att få bort leran och se ut.

Lördagmorgonens långrunda gick i brunt också. Himlen och vinden är svagt rödbrun och ibland höll man på att blåsa bort av snabba sidvindar. Kläderna var svagt brunprickiga när man kom hem.

Blod, svett...och inga naglar

Söndag 14 Mars, Erik:
Det blev kort, men hann ändå att träffa mina syskon när jag var hemma i Sverige. Camilla med familj bjöd på riktig födelsedagsfest på lördagen och på söndagen bjöd Linnea mig på brunch på Clarion, Albin var tyvärr sjuk annars hade jag sett fram emot att få träffa honom. Det var jättemysigt, tack för upvaktan syrror!
Jag prioriterade också att få ett par timmar egen-tid då jag shoppade. Det sägs ju att allt går att köpa i Kina, men believe me när jag säger att skor storlek 45 inte finns...jag har förgäves letat utan att finna. Så med 7 återstående tånaglar på mina 10 tår var det prioriterat att köpa ett par löparskor storlek 45, det fann jag på löplabbet. Har nu gjort mina första 30km i Asics DS Trainer och är jättenöjd. De blir mina mängdskor, medan jag snör på mig Adizero för en-milen och Göteborgsloppet. Asics DS är mer dämpade, lätt pronationsstöd, men är ändå en lättviktssko med tunn sula som ger bra känsla med underlaget.
PS, en filosofisk fråga: I Sverige är jag 30 år och i Kina 31 år. Hur gammal är jag då i USA?

F.U.*.K

Söndag 14 Mars, Erik:
Tillbaka i Shanghai efter en vecka i Sverige. Var på teknik-konferens i Fagersta; möten, utbildningar, middagar och massa annat kul. Alltid roligt att titta förbi Fagersta. Med mig hem denna gång tog jag bla nya kontakter, ny kunskap och en del ideer jag vill testa lokalt i Kina, 30km löpning, 3 extra kilon och en skitful t-shirt, den fick vi alla under fest-kvällen ute i Högbyn. Högbyn är Fagerstas Chongli, Kjetilsås eller om man så vill Åre. Dvs en liten skidanläggning. Där bjöds det på pilsner, jägermeister, utelekar i snön och efterföljande grillfest och underhållning. Fagersta-bandet "Fagersta Ukelele Klubb" spelade, 5 ukelelar och en hemmabyggd trumma...låter kanske inget vidare men var en höjdare just den här kvällen. Kanon-kul kväll och vecka!

Chongli skiddags-sammanfattning

Solig dag, några plusgrader. Tre timmar snowboard och tre timmar skidor. Kom hem trött och nöjd. Det tog mindre än två timmar att köra dit. Men stället var inte större än de skidanläggningar i stockholm eller uppsala, så att åka hit ger mest som en kul grej för umgängets skull, inte för skidåkningen direkt.

Dessutom tyckte alla att jag åkte som ett proffs, vilket det måste sätt ut som eftersom allt är relativt så mitt ego är lite påbättrat iallafall. Alperna nästa år here i come!

Linas misslyckade lektioner

Jag försökte ge lektioner. Det skulle jag inte gjort.

1. Han näst till vänster höll på att köra över mig. Sedan blev han så rädd för höjden att han inte ville komma ner. Då stack jag ner innan någon skulle skylla på mig (Vilket de ändå gjorde sen, att mina tips inte var till för nybörjare, haha)

2. Han längst till vänster ramlade så hårt att hans byxor sprack från gylfen runt mellan benen och upp till skärpet i back. Vi båda garvade så vi höll på att dö när han upptäckte att byxorna var numera två lösa ben som hängde i ett skärp. Se bilden nedan, han fick knyta jackan som en kjol för att täcka sig...

3. Grace försökte jag få med upp i den medium backen och även få henne att hålla skidorna parallella och inte ploga. Till sist sa hon åt mig på skarpen, "nej jag kan inte följa med det är farligt. Och vi är nybörjare vi kan bara åka såhär och steget är för långt att testa mina tips."

Då var det bara att lyda, sluta lära ut och inse att ibland räcker det att åka för att det är kul,
och det är ju trots allt rätt kul med alla som ramlar överallt i backen...

Lunchpicknick i skiduthyrningen

Här var det fullt så vi slog oss ner på ombytesbänkarna och lagade till nudlar och torkat kött.

Paparazzi i backen

Åkte snowboard till att börja med. Anläggningen var nämligen två stycken i min åsikt pulkabackar, en lätt och en medium pulkabacke. Ca 3 minuters nedfarter. De andra var nybörjare på skidor och ramlade bitvis nerför, samtidigt som de plogade andra bitar.

I den lätta fick brädan ingen fart utan jag fick hoppa mig nedför (!) så jag ensam provade istället den "medium" backen. Såfort jag blev själv började fotandet, glatt posandes hoppar jag fram och kör fotoposen med två fingrar.

Redo för foto!

Slalom imorgon!

Man ser de snöklädda topparna om man tittar norrut när man står uppe på 1000 meters höjd.

Den här helgen ska vi åka ett gäng och åka slalom i Chongli, som ligger ca 2 timmar härifrån och det är berömda backar i Kina. (Beijingområdet)

Ska bli kul att:
1. Stå på skidor igen.
2. Se hur kineser åker skidor och vilken nivå de är på, med tanke på att de inte åker en vecka per år som de flesta svenska aktiva slalom eller brädåkare.

Grace beskrev alla skydd man måste ha eftersom man ramlar hela tiden när man åker slalom.

Ingen ström=ledigt=nya berg att springa i

1000 meter upp, startade på 650 m. Tre toppar, upp och ner! Sista toppen hade någon vart på och byggt en flagga. Nästa gång ska jag sätta dit svenska flaggan, den gamla här verkar ha blåst bort.

Idag tog jag av åt vänster väl upp på toppen, blev nyfiken på vad som fanns bakom toppen och bakom nästa topp och nästa osv...

Bergsryggen sträcker ut sig och man har fin utsikt. Det gäller att hålla sig på mitten mellan stenblocken när man springer så man inte far ut nerför sidobranterna.

Såna här branter är underbara, man studsar ner utan att anstränga sig ett dugg! Blandning av rädsla och glädje, kan man beskriva det så?

Här ser ni slingan, brukar springa cirkelvarvet, men idag tog jag av lite åt vänster.

Klagat på grannens gräsmatta nån gång?

Hittade ett litet hus längs en lerväg och risiga buskar som ännu inte blivit gröna. Färgsprakande soppåsar fladdrade i vinden, som flaggor som satt fast i ris-grenarna. Att städa det här går ju inte, de blåser ständigt dit nya. Svenska tomter brukar vara gröna, rena och med rabatter. Men om man som jag är uppväxt med skrotade bilar, uppgrävda framtida dammar och hö-liknande vild gräsmatta så är det lätt att se det vackra med denna tomt. Vad tycker ni om följande bilder, visst är det snyggt?

Titta vilka fina färger mot den blåa himlen och den bruna vägen!

På sätt och vis likt våra pyntade påsk-ris! Fast uppskalat och mer oplanerat.

Fullt med besökare från hela världen

Sedan kom hem från Guizhou har jag haft sällskap-jättetrevligt!

En amerikan byttes ut mot en svensk som byttes ut mot 12 st av blandade nationaliteter amerikaner, indier, sydafrikaner, svenskar samt min favoritchef som kom på ett snabbt men intensivt besök. Det är kul att ha att göra med så många olika kulturer!

Framförallt med deras smått chockade reaktioner på saker och ting här i stan! Senast amerikanen som är rädd att han har blivit banned från att komma tillbaks till Kina efter senaste middagen och hans roliga raka kommentarer och utflykter under kvällen, medan svensken i helgen snarare måste komma tillbaks då han är bästis med varenda toppsnubbe i regeringen!

Uppdatering från förra veckan

Var nere i södra varma Kina och njöt av värmen, sjöng karaoke och umgicks med våra trevliga människor i säljbolaget!

Sverige ar svenskt

Lordag 6 Mars, Erik: Landade pa Arlanda igar kvall och har lordag-sondag i stockholm, nasta vecka i Fagersta. Alltid harligt att komma hem till Sverige, sarskilt nu nar det ar sa fin vinter...men det verkar de flesta svenskar ha glomt bort att uppskatta, mest trotta kommentarer om sno och kyla fran familj och kollegor har hemma. Det ar kul hur jag ser pa sverige och vad som ar svenskt nar jag kommer hem, har nagra reflektioner: *I Sverige ar alla snygga och valkladda *I Sverige har killar/man for korta kavajer och gar och suger pa sina snusar *I Sverige diskuterar politiker hysteriskt nog att ge skatteavdrag for hundpromenader *I Sverige ar det rent pa gatorna och det tycks finnas 1 papperskorg/kapita *I Sverige kostar en sopplunch 49 sek...men da ingar ju brod