Jakarta Morgon-lopning

Erik, sondag till tisdag i Indonesien pa jobb. Forsta gangen jag besoker Indonesien (bortsett fran en golfbana jag nadde direkt med bat fran singapore). Forsta intryck harligt och positivt, jag gillar att komma till nya platser...det kanns alltid spannande. Har ar det saklart varmt och fuktigt.

Var uppe 5.30 och tog en morgon-loptur. Bor pa 35e vaningen med utsikt over stor park med loparbanor, sa bestamde mig att ga dit och springa. Korde 1Km intervaller, skont och kul och mycket folk ute.

Ösregn och flygtrassel

Erik, Veckan var jag i Chengdu och när jag skulle flyga hem i torsdags kväll fick jag problem. Det hade regnat häftigt i Beijing hela veckan men just torsdagen kom under 1 dygn mer nederbörd än de fått någon dag under gågna 10 åren. Bra för Beijing för det har länge varit torrt, värre för mig och alla andra som skulle hem.
Samtliga flyg som skulle mot Beijing från Chengdu under torsdagen var inställda. Jag skulle flugit 1800 men fick 2200 veta att jag skulle övernatta till fredagen. De satte alla på en buss till hotel för övernattning med informationen att vi skulle bli hämtade under natten eller tidig morgon för flyg tillbaka till Beijing.
Jag checkade in på mitt rum, som jag fick dela med för mig helt okänd kines, och somnade snabbt in. Vaknade kl6 och frågade min rumskompis om han kunde kolla när bussen skulle komma. 5 minuter senare fick vi veta att någon buss var inte på väg och skulle inte komma och hämta oss.
Klädde på mig och tog taxi till flygplatsen. Där fortsatte dåliga nyheter. Visserligen flög de mot Beijing igen, men mitt flyg hade de satt andra passagerarna på och jag fick snällt ställa mig i väntan på stand-by. Några lediga stolar fanns inte att få tag på under hela fredagen.
Arg men behärskad tog jag till min bästa förhandlingsteknik...till sist fick jag en stol på 9-planet. Bakom mig hade jag 50 upprörda kineser som också de vill ha en plats och för första gången hörde jag något illa om utlänningar (det är jag). Det var inte uppskattat att de gav mig en stol men andra fick vänta. Jag kan förstå de andra, men jag har också lärt mig att i Kina tar man för sig om man vill komma någon vart.
Kom hem Fredag 2pm, 20 timmar försenad och trött efter allt trassel. Undrar hur det gick för alla andra som skulle ta sig hem och undrar hur sjutton de hanterade att flyga ut alla resenärer under islands-vulkan-kaoset då det rörde sig om tusentals kanske tio-tusentals strandade passagerare.

Sommardrink

Skön helg i Beijing och vi tar en drink i Solana Beijing...mysigt och varm sommarkväll.

...tidningen på nätet...jag och barfota-kompisen...

heldagsutflykt - på cykel!

vilovecka från löpningen efter förra söndagens marathon. så igår spelade jag och erik tennis, promenerade och åt pizza på en italiens restaurang! Härligt stadsliv. idag ville vi ut och röra på oss, det är svårt att sitta inne eller bara vara i stan två hela lediga dagar. så vi stack iväg klockan 6.30 på cyklarna och tog västerut för att hitta frukostställe och sedan därefter förhoppningsvis hamna i bergen.

CS i verkligheten!

Helgutflykt som jag missade, men jag vill dela med mig kollegornas bilder... verkar sjukt kul, alla som var med var helt lyriska! Ca 30 min härifrån, för 20 spänn var får man köra ett par timmars krig.

Markus, om ni kommer lovar jag att vi kör detta, du kommer älska det!

lovade erik att inte dubbelblogga, men...

jag gillar den här bilden så himla mycket, erik lyckades få med fotografernas fokus så himla snyggt ;)

Kan man få mer uppmärksamhet än såhär??

Slutspurten - fotograferna får kasta sig undan!

Under loppet hanns många tankar med. I början gick det lite utför så jag stod på med mkt fart och det kändes så lätt. Killen bredvid mig fortsatte tjata om att jag sprang för fort och måste sakta ner annars skulle jag inte orka. Jag svarade genom min mp3-spelare att "visst, ok", men fortsatte och efter en mil så ledsnade jag lite och stod på ännu mer. (Dvs kom ifrån)

På bilden: Jag är självklart alltid glad när jag spurtar in vid publiken och bara har ca 100 meters löpning kvar...

Såg ryggen på en tjej långt framme och tänkte att jag kan ju ta mig förbi henne så har jag en placering upp iallafall, och helt plötsligt passerade jag ännu en tjej med. Och sedan kom jag ifatt hellrunner, vi sprang ihop en stund, men sen blev jag tvungen att sticka från han med. Sedan mötte jag Tie Shan och vi utbytte några ord innan han sa åt mig att springa i förväg. Så jag tog tempo med några yngre grabbar innan de gav upp och sedan träffa jag på en annan kille som bjöd på lite choklad i farten. Till sist vid 35 km så hittade jag ännu en från Xuanhua så vi stod på sista kilometrarna av loppet, tack vare honom lyckade jag hålla rätt jämnt tempo. Men så blev det så att han drog från mig den sista kilometern och spurtade in i mål några minuter innan mig...

Från loppet minns jag starkast alla personer jag mötte, sprang med, sprang ifrån och sprang ikapp. Minns värmen och hur skönt det var att hälla 1/2 liter vatten över huvud och kropp varje 2.5 km stopp. Också att jag var glad, log och skrattade mest hela tiden för det var så mkt folk som hälsade, hejade längs vägen. Nu minns jag inte alls att det var jobbigt, det är förträngt, endast en bit av loppet då värmen blev outhärdlig och jag var snustorr, varken svett eller vatten att kyla mig med och att farten inte gick att öka, hjärnan sa ifrån och vägrade ge hjärtat signaler att öka pulsen. (Så kändes de)

Dagens tidning på jobbet - kändisarna Lina och Tommy!

Zhangjiakou Maraton #3 - Målgång och utmattning

Innan jag går in på resultaten låt mig dela med mig av förhållandena under loppet. Loppet startade 0800 och temperaturen låg på beskedliga 23 grader, framåt 1000 tiden ska den passerat 28 grader och lunchtid över 30 grader. Vid 12-tiden stog solen i zenit och inte ett moln var i sikte.

Dvs lagom efter första 25K då stigningen mot mål, dvs "sista" 17K med 340 höjdmeters konstant stigning så hade temperaturen passerat 28 grader. Vad som hände då vara bara märkligt, loppet förvandlades från löptävling till gångtävling...till det passerade mig flera ambulanser med utmattade passagerare och minst två buss-laster med löpare som bröt! Detta utlägg för att sätta resultat/tider i perspektiv.

Resultat?

LINA sprang in FANTASTISKA 03:30 och nöp en 4-plats i damklassen! Ev måste man någon gång gjort ett maraton och allra helts ett i stekande hetta för att förstå prestationen....jag är helt tagen, det är så makalöst bra och starkt! Som grädde på moset fick hon 4,000 SEK i prispengar...kanske början på elit-karriär.

Jag själv sprang in på beskedliga 04:16. Ingen topptid men jag kom 3a bland männen i vårt löplag med 30 pers från Xuanhua. Därmed slog jag både "Mr Yao", "Xiao Wu", "Sheng", "Yang", "Dui-Yang". Jag såg mig slagen av bara "Tie-Shan" och "Runner-from-hell" med några få ynka minuter (de passerade mig vid 40K halvt gående halvt lunkande). Var och en av dessa löpare är grymma i vanligt fall men de var tvugna att vika sig i värmen. Så med perskektiv på deras tider så är jag grymt nöjd!

Efter målgång samlas hela gänget i skuggan under ett träd. Vi jämför tider och placeringar, dricker i fatt förlorad vätska och försöker se ljust på tillvaron trots fruktansvärd muskelvärk och utmattning.

Utmattad sitter vi i värmen, kall blöt handduk över huvudet och tvingar i mig så mycket energi och vätska som jag bara kan. Det är viktigt att snabbt börja återhämtningen.

Taktiskt upplägg: Jag sprang första 20K pa 01:38, helt enligt plan sen tog jag ner tempot. 30K som jag passerade på 02:40. Fortfarande med måltid under 04:00. Men, men därefter hände något i kroppen. Jag har ALDRIG någonsin tidigare fått kramp, men efter 32K, bara 50m från vätskekontroll, fick jag kramp i båda vaderna. Kastade mig till marken och tjejerna från vätskekontrollen kom till min räddning. Blev liggandes på rygg med uppsträckta ben nån minut innan lunken kunde fortsätta. Efter det här balanserade jag på gränsen till kramp resten av loppet....upp till 41K då ljumskarna krampade. Shit, hela kroppen sa ifrån och det gjorde så ont men hur sträcker man ut en ljumske...jag fortsatte att springa men ben stela som styltor och bet ihop.

Min begräsning: Jag förlorar för mycket vätska! Trots att jag drack vid varje vätskekontroll och pauserna blev längre och längre kan jag inte tillgodogöra mig den vätska jag förlorar. Tröjan på bilden ska vara blå, det som är vitt är rena salt-utfällningar från min svett....tröjan skulle duga gott att koka kräftor på! Ska tilläggas att de inte serverade riktig sportdryck längs vägen utan bara en "saft" men sötningsmedel och utan salter!!! I ett sånt här lopp gäller SALT + SOCKER...nästas gång tänker jag ladda bakfickan med gel.

Sista rad: Lina gjorde sitt bästa lopp någonsin och visar att kvalitetsträning ger resultat. Jag är nöjd med prestationen och ser fram emot Lidingöloppet till hösten.

Zhangjiakou Maraton #2 - Dags för start

Framme vid startområdet och start-bilarna sätter ribban...nu j*vlar är det tävling!

Men först ska det fotograferas, alla ska vara med på bild och humöret är på topp...laddade till tänderna!

Och som enda två utlänningarna i loppet av 6,000 anmälda så blev det intervjuer och media både för mig och Lina. Här jag som intervjuas av lokal-tv. Jag pratar engelska och killen med ryggen mot bild som stallde frågan tittar på mig som en fågelholk, han förstod inte ett ord av vad jag sa :)

Lina fick sin beskärda del av uppmärksamhet också. Här skriver hon lyckoönskning på annan löpares ben, pressen är på plats och fotograferar

6,000 löpare total och det är många lag som har kommit tillsammmans. Vi ställer upp med löplaget från Xuanhua och var ca 30 pers. Här större grupp som jag inte vet vart från de kommer. Ialf ska de springa 10K och det visar senare att en av killarna här ska möta mig efter 37K för att hjälpa mig springa i mål! Vid det laget är jag i halvt-död och går mer än jag springer men han uppmuntrar mig och jogga lite för att få igång mig, det funkade. Det är så det är på lopp, alla är glad och hjälps åt...grymt kul och mysigt!

En sista bild tillsammans med Lina och Mr Yao innan dags för start.

Zhangjiakou Maraton #1 - Morgon och bussresa

Sondag morgon och dags for Zhangjiakou Marathon. Klev upp 0400, pigga efter 8 timmars somn (det ar sant). Perfekt morgon med streamade nyheter, grotfrukost, kaffe, juice och lagom nervös (lite i maggropen men bara så att man kände sig laddag och redo)

Mötte upp med löplaget utanför hotellet 0500 och hela ganget var samlat pa bussen. Kul att aka sa har manga tillsammans och stamningen var på topp.  Sen bar det av, ca 45 min från Xuanhua till Zhangjiakou.

Nu så trötta... men lyckliga!

Rätt backigt, 342 hm totalt. (Jämför LidingöLoppet 30K - 333 höjdmeter, eller LidingöL50K ca 556 höjdmeter)
Väder? 25-30 grader och strålande sol (stekande sol...)
Många åskådare och dricka var 2.5 km...

Snart kommer mer info, men först en rejäl rejäl vila...

Tävlingsinstikten har väckts till liv...

Spanat igenom anmälningslistan. Ca 60 kvinnor som ska springa hela. Ca 3000 män.

Prispengarna: 10:e plats - 800 kr! Men tydligen många (kinesiska) proffs som åker för att delta eftersom det är 30 000 SEK till 1:an, 10 000 till tvåan och 5000 till trean. Frågan är alltså hur många "proffs" som kommer och hur många "lokala" (joggare som jag) som är med.

4 dagar kvar till Maraton Zhangjiakou!

Den här veckan består av uppladdning, lite varierande löppass som berg, intervaller, långdistans och fartdistans. Kvar nu är vila, lite uppjogg på lördag och sedan, tävling! Det är en bergig maraton, där min löparkollegor sist sprang på över 4 timmar, dvs mer än 40 minuter längre tid än i Beijing. Så det är svårt att uppskatta svårighetsgraden, troligtvis många höjdmeter som gör att farten sänks. Vi får se helt enkelt.