Ösregn och flygtrassel

Erik, Veckan var jag i Chengdu och när jag skulle flyga hem i torsdags kväll fick jag problem. Det hade regnat häftigt i Beijing hela veckan men just torsdagen kom under 1 dygn mer nederbörd än de fått någon dag under gågna 10 åren. Bra för Beijing för det har länge varit torrt, värre för mig och alla andra som skulle hem.
-
Samtliga flyg som skulle mot Beijing från Chengdu under torsdagen var inställda. Jag skulle flugit 1800 men fick 2200 veta att jag skulle övernatta till fredagen. De satte alla på en buss till hotel för övernattning med informationen att vi skulle bli hämtade under natten eller tidig morgon för flyg tillbaka till Beijing.
-
Jag checkade in på mitt rum, som jag fick dela med för mig helt okänd kines, och somnade snabbt in. Vaknade kl6 och frågade min rumskompis om han kunde kolla när bussen skulle komma. 5 minuter senare fick vi veta att någon buss var inte på väg och skulle inte komma och hämta oss.
-
Klädde på mig och tog taxi till flygplatsen. Där fortsatte dåliga nyheter. Visserligen flög de mot Beijing igen, men mitt flyg hade de satt andra passagerarna på och jag fick snällt ställa mig i väntan på stand-by. Några lediga stolar fanns inte att få tag på under hela fredagen.
-
Arg men behärskad tog jag till min bästa förhandlingsteknik...till sist fick jag en stol på 9-planet. Bakom mig hade jag 50 upprörda kineser som också de vill ha en plats och för första gången hörde jag något illa om utlänningar (det är jag). Det var inte uppskattat att de gav mig en stol men andra fick vänta. Jag kan förstå de andra, men jag har också lärt mig att i Kina tar man för sig om man vill komma någon vart.
-
Kom hem Fredag 2pm, 20 timmar försenad och trött efter allt trassel. Undrar hur det gick för alla andra som skulle ta sig hem och undrar hur sjutton de hanterade att flyga ut alla resenärer under islands-vulkan-kaoset då det rörde sig om tusentals kanske tio-tusentals strandade passagerare.
-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0