Hotpot och frågesport

Jag har varit i Kina sålänge att jag hunnit fixat en tradition. Sista dagen innan jag åker så äter vi middag, dricker lite baijiu, har frågesport och vinner julklappar. Förra året var temat nyheter under 2009, i år kopierade jag Eriks quiz med frågor om svenska traditioner.

Julpyntad flygplats

Julstämningen smyger sig på när man går och beundrar pyntet som är uppställt.

Kärt återseende på flygplatsen!

Äntligen hemresa, vi tog en sista kinesisk lunch på ett snabbmatsställe och gick sen och boardade planet som var fullsatt med hemlängtande svenskar.

Sverige närmar sig med stormfart!

43 minuter tills bilen kommer

som ska ska skjutsa mig till flygplatsen. Jag har packat hela morgonen, gick upp kl 06.00 och 07.45 åker jag. Vilken hemlängtan och nervositet att ha glömt viktiga saker! Och väskorna är alldeles för fulla och jag vet att en vildand till ska ner. Ja, det visade sig att jag fick två stycken stora salta vildänder att ta med mig hem! Perfekt julsnacks när vi ses hos släkten! Men de konkurrerar om plats med två dunjackor i herrstrl XXXXL. Och mina löparskor och kläder...

Julfest pa kinesiska

Lordag 12 Dec, Erik:
I lordags hade vi julfest med jobbet. Det var som vanligt en rolig fest, som pa traditionellt kinesikt vis innehaller en massa upptradanden och spex och inte sa mycket alkohol som man skulle forvanta sig av en liknande svensk fest. Det sjongs, trollades, spelades nagon form av klassiskt kinesiskt instrument (till min ara faktiskt, det var imponerande), dansades (jag fick bla dansa tango infor hela kalaset) och sa till sist drog jag av en fragetavling om svenska traditioner med fina julklappar i present.

Komplimang fran taxichauffor

To 17 Dec, Erik:
Visst ar det val sa att en kompling pa morgonen kan forgylla dagen. Isf har min dag startat jattebra. Pa vag till jobbet idag smapratade jag och min taxichauffor, han beromde som de alltid gor min kinesiska innan vi kom in pa min alder.  Han sa till mig att jag har sa fin hy och att jag var vacker....alltid kul att fa komplimanger och nu har jag vant mig vid att det aven kan komma utseende-relaterade komplimanger fran man. Manne min fina hy komma sig av vinterns nya hudprodukter jag kopt fran Loreal?

Shoppade och fick 2 pärlor som tack

De öppnade dem på plats, fick peka ut vilka musslor jag ville ha.

Istället för hund så har jag två andra pälsdjur.

1. min kaninväst, funkar som husdjur i tvsoffan.
2. ett flygfä som bor under min gardin. stor som en golfboll fast platt.

Hotellet har julfest (för män only?)

Fick den här inbjudan till julfest - vad gör den coola killen bland de där tjejerna?

Familjeliv

Vilken energi Lindas barn och barns kompis hade! Det smittar av sig, de är så roliga när de leker, först vänner, sedan skvallarar de på varann "Mamma, hon gjorde så som man inte fååååår!" och sedan är de bästisar igen och sedan försöker de hugga varann med pennor, hotar varandra med att "då får du gå hem!" eller "då går jag hem!" och sedan kramas och fnissar...

Lördaglunch - korvsushi

Idag startade jag med frukost och jobba lite då en leverantör ringde och väckte mig. De jobbar lördag (vilket många företag gör i Kina) och jag fick lite försynt säga att de måste nog vänta till måndag för ingen är på kontoret inklusive inte jag heller.

Sen tog jag taxi hem till Linda som hade beställt ett gör-det-själv-sushi kit på nätet, vinäger, soja, algblad osv...

Vi improviserad vilt - en rulle innehöll prickig korv, lök, gröna bönor och kaviar. Men gott var det! Vi hällde på en massa soja över våra skapelser och fick till någon sushiliknande smak. Men ingen gillar fisk hemma hos henne så någon fisk hade vi inte, däremot stora räkor som vi kokade och hade till.

Efter lunchen shoppade vi lite, det blev dunjackor åt familjen. Vilken bra, smidig julklapp att få ner i väskan upptäckte jag hemma! Vad tänkte jag med egentligen... 2 dunjackor i XXXXL - herrstorlek!

Ner i underjorden...

Klättra en halvtimme ner...

Hitta rätt tunnel till rätt plats, gå inte vilse...

Väl framme är det mörkt och man ser skuggan av de som borrar... (till vänster om lampan)

Kinafrukost efter svensk julmiddag

Vi fick för mycket av svensk mat efter en lördagsfrukost och en julmiddag. Dagen efter längtade vi efter tofugröt, köttfärspaj, risvälling, äggbröd, sesambön-munk och varm mjölk med kaffepulver i. Så vi tog oss ut och letade rätt på ett litet hak som serverade detta. Vi åt oss mätta och fick lämna till och med. Total kostnad 8 SEK!

Vi bor på SAS Radisson och där hade frukosten kostat 40 gånger mer för oss båda... Ibland är det värt det, när det gått tillräckligt många månader från svensk mat.

Julfesten...

Mingel med en massa svenskar, nya människor som har Beijing gemensamt. Det blev en jättetrevlig kväll, med god mat och trevligt sällskap! Efter glöggmingel runt julgranen så var det dukade långbord med julbordsbuffe och sånghäften och snaps. Vi hamnade bredvid tre andra par som inte heller kände andra sedan tidigare så det var trevligt att dela erfarenheter!

Kineser ater inte svensk julmat!

Lordag 5 Dec, Erik:
Igar innan jag akte till Beijing bjod jag med min avdelning pa "jul-middag" pa var stolta svenska kulturskatt...IKEA. Jag sa till dem att jag tyckte de skulle prova lite olika svenska ratter och rekommenderade bla kottbullarna och den gravade laxen....vad tror ni majoriteten av mina kineser valde?

6/6 tog tva huvudratter
5/6 tog kinesisk risratt
4/6 tog friterade chicken-vings och kinesiska korvar
3/6 tog kottbullar
1/6 vagade sig pa att prova gravlaxen
...och har ar kara Allen som uppepa ett lass med strips la en tiramisu

Ja, det ar sa har kineser ater...mixar och blandar och inte sa vagade att prova nya gjejer utanfor deras vanor :) Men svensk julmust fick jag alla att prova...men jag fick kampa for att fa de att forsta att det inte var alkohol i musten...2 tyckte de kande sig berusade efterat :)

Glad Advent!

Lordag 5 Dec, Erik:
God Jul Martin och Catrine. Det var roligt att ni kom pa besok och att jag kunde dela en del av mitt Kina med er...hoppas ni tyckte det roligt!

God Jul ocksa till alla andra vara vanner och familjer...manga av er kommer vi traffa i Jul, det ska bli roligt!

Buddist dressad i Prada

Lordag 5 Dec, Erik:
Mitt i Shanghai ligger ett nybyggt buddist tempel, granne med 3 lika nybyggda skyskrapor och italienska designbutiker...kulturkrocken ar ett faktum, men kanske ar det ett forsok att hanga med in i 2000-talet!?

Julfest i Beijing!

Julfika i en galleria, både granar, renar och slädar på plats utanför.

Erik har bokat in oss på SAS Radisson med julpynt, julmusik och julbord. Har promenerat i solen, shoppat, fikat och nu ligger och vilar på det svenskinspirerade hotellet.

Japans lunch med 6 sorters protein: Fisk, räkor, ägg, lamm, biff, musslor.

Landning - En nodvandinghet om du startat

Lordag 5 Dec, Erik:
Framme i Beijing och jag och Lina ligger i sangen och vilar infor kvallens julfest arrangerad av Svenska handelskammaren i Beijing. Det ska bli jatteroligt. Men resan hit var en laskig historia!

Hade en lugn flygresa fran Shanghai och det var fint nar gick vi ner over ett upplyst Beijing i vinter-morkret. Allt eftersom vi tappade hojd blev det mer och mer turbulent och planet gungade i de kraftiga vindbyarna. Det var en nervos nedstigning men nar jag sag landningfaltet kandes det tryggt och jag slappnade av.

Men sa ca 20 meter over ladningsbanan slas motorerna pa med full effekt. Motorljudet ar oron-bedovande och planet tar av med vad som kanns som 45-graders lutning. Det gick ett raddhagset sus genom planet och alla satt vi fastnaglade i stolarna, de flesta sannolikt med samma hoga puls som jag. Efter 5-10 minuter nar vi cruising-hojd och motorerna kors ner pa lag effekt. Vi slar en fin svang runt Beijing och atertar position for en ny landning.

Det har ar forsta gangen jag upplever en avbruten ladning och det var en laskig upplevelse. Infor nya landingsforsoket ser jag manga passagerare lasa sakerhets-instruktionerna...Andra forsoket gick bra och vi kom ner pa backen i sakerhet.

Nu har jag googlat pa avbrutna ladningar och det ar tydligen inte helt ovanligt. Vanligtvis beror det pa att det fortfarande finns andra plan pa landingsbanan, dalig sikt eller fel positionering infor landning. Vilken orsaken var i det har fallet vet jag inte men det gick ju fint och vi kom tryggt ner pa marken.

Det var en laskig upplevels, men jag ar inte radd for att flyga igen. Jag arbetar mycket med kunder som tillverkar bla. vingar, motorer och struktur-komponenter till Boeing och Airbus och det ar ordentliga grejer med breda sakerhetsmarginaler...sa kanner mig trygg att grejerna haller. Sa aven om det har inlagget inte bidrar till att minska ev. oro vill jag att ni dar hemma inte ska oroa er...det ar viktigare att ni alla anvander cykelhjalm nar ni cyklar.

Ensam resa hem från ingenstans

- Bil från gruvan till Tongling 2 timmar
- Buss till Nanjing 4 timmar
- Taxi till flygplatsen 1 timme
- Flyg till Beijing 2 timmar
- Bil hem 3 timmar

Satt längst fram och njöt av utsikten i Anhui provinsen

Om man inte inkluderar väntetiden mellan varje byte så blir det 12 timmar och lägg då till 2 timmars väntan totalt.
Det var långt bort! Men det är spännande att resa själv och få byta så många gånger, man känner att man tar sig genom många miljöer och mil. Om man flyger från A till B direkt får man inte perspektivet att man varit långt borta. Även om det är så mycket smidigare...

Vidare till zink och blygruvan

Två timmars bilresa ut i ingenstans kom man till en kuperad by med 500 personer. Det var fint med bergen, solen, vattnet och hönsen som gick längs salladen på fälten. På grinden till byn stod gruvans namn.

Här fanns odlingar, restuarang, skola, litet sjukhus och en massa huslängor i olika nivåer. Allt omringade den lilla nedgången till underjorden där de flesta jobbade och gav försörjning åt byns invånare.

Lilla vagnen som går ett par hundra meter ner i mörkret.
Lunchen har leveretas ner. Tomma korgar på väg upp.

Inne i huset sköts hissen ner i gruvan via vajern ni ser som vilar på hjulet.

En shoppingstad för reservdelar till gruvindustrin

Om ni har varit i Barkarby Outlet så vet ni vad jag menar med shoppingstad, en massa byggnader med skyltfönster om små gator mellan. Samma här, mitt i ingenstans låg en "stad" med bilar och hotell och kontor, men bara reservdelar till gruvorna som omger området.

Rätt kul att gå omkring och strosa mellan de öppna butikerna och se vilka typer av utrustning de säljer och till vilka priser.

Fascinerande att alla säljer exakt samma sak på samma ställe. Och priserna verkade vara samma åtminstone om man frågade säljaren, kanske man kan få rabatt om man återkommer. //Lina

Sitter på flygplats och räknar timmar till Erik

Jag är förundrad över att jag får ihop förra veckans och denna veckas schema. Först besök från Sverige förra veckan, mycket trevligt, sedan direkt till ovanjordsgruvan, och kom hem söndag em, för att få amerikanskt besök mån tis ons som krävde en del förberedelse, men också trevligt, sedan åka till en annan (underjords)gruva redan idag onsdag kväll innan besöket hunnit hem, och från gruvan åka tillbaks på fredag (bil 1.5 h + buss 3 h + flyg 2 h) och möta Erik på Radisson hotel på kvällen. Och spendera helgen med honom för att åka med nästa veckas gäster tillbaks för två dagars grej med dem. Men sen är det nästan jul!

I Eriks liv är detta schema ingenting, han är ju numera en resvan säljare, men för en fabriksråtta som jag... min hjärna går på högvarv av alla intryck.

Puss på dig min säljare om du ser det här!