Landning - En nodvandinghet om du startat

Lordag 5 Dec, Erik:
Framme i Beijing och jag och Lina ligger i sangen och vilar infor kvallens julfest arrangerad av Svenska handelskammaren i Beijing. Det ska bli jatteroligt. Men resan hit var en laskig historia!

Hade en lugn flygresa fran Shanghai och det var fint nar gick vi ner over ett upplyst Beijing i vinter-morkret. Allt eftersom vi tappade hojd blev det mer och mer turbulent och planet gungade i de kraftiga vindbyarna. Det var en nervos nedstigning men nar jag sag landningfaltet kandes det tryggt och jag slappnade av.

Men sa ca 20 meter over ladningsbanan slas motorerna pa med full effekt. Motorljudet ar oron-bedovande och planet tar av med vad som kanns som 45-graders lutning. Det gick ett raddhagset sus genom planet och alla satt vi fastnaglade i stolarna, de flesta sannolikt med samma hoga puls som jag. Efter 5-10 minuter nar vi cruising-hojd och motorerna kors ner pa lag effekt. Vi slar en fin svang runt Beijing och atertar position for en ny landning.

Det har ar forsta gangen jag upplever en avbruten ladning och det var en laskig upplevelse. Infor nya landingsforsoket ser jag manga passagerare lasa sakerhets-instruktionerna...Andra forsoket gick bra och vi kom ner pa backen i sakerhet.

Nu har jag googlat pa avbrutna ladningar och det ar tydligen inte helt ovanligt. Vanligtvis beror det pa att det fortfarande finns andra plan pa landingsbanan, dalig sikt eller fel positionering infor landning. Vilken orsaken var i det har fallet vet jag inte men det gick ju fint och vi kom tryggt ner pa marken.

Det var en laskig upplevels, men jag ar inte radd for att flyga igen. Jag arbetar mycket med kunder som tillverkar bla. vingar, motorer och struktur-komponenter till Boeing och Airbus och det ar ordentliga grejer med breda sakerhetsmarginaler...sa kanner mig trygg att grejerna haller. Sa aven om det har inlagget inte bidrar till att minska ev. oro vill jag att ni dar hemma inte ska oroa er...det ar viktigare att ni alla anvander cykelhjalm nar ni cyklar.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0