Tianjin Maraton

Erik: Yes, ytterligare ett maraton. Vi har 4 maraton på schemat i år; Chongqing, Tianjin, Zhangjiakou, Beijing. Denna gång i Tianjin och vi var där med laget från Xuanhua. Dagen före loppet började lite besvärligt med att Lina och jag blev väckta på hoatellet när vi just somnat. Det var polisen som kom!!! Inget olagigt i görningen, men vi fick som utlänningar inte bo på hotellet vi bodde på, så på med kläderna o iväg till nytt hotel. Det gick bra och smidigt men onödigt och en trist påminnelse om att Kinas statsskick. Dagen efter vaknar vi pigga och glada och får i oss bra frukost tillsammans med Zhao. Sen bär det av till starten.
-
Lustigt är att jag fått startnummer 00029 och därmed tillhör startgrupp No1 - Elit. Längst fram står de, afrikanerna i min startgrupp, dvs de som gör maran på sub 2.15. Och tydligen ska jag stå där med dem och starta. Funktionärerna hänvisar mig fram dit men jag känner mig lite vilsen, känns inte som jag hör hemma där när jag lunkar in på beskedliga 3.42 som PB. Men efter lite mental kraftsamlig bestämmer jag mig för att ta chansen, hur många gånger får jag starta ett internationellt maraton tillsammans med världseliten? Jag smiter fram men så i sista stund motar en senior funktionär bort mig. En mer junior funktionär pekar på mitt nummer och säger att jag ska ju stå där framme. Men då säger senior: "Han är engelsk, han ska starta där bak". Månne min bleka hy blivit mitt fall...jag linkar bak i startledet och kommer iväg strax efter mina nyvunna och tillika hastigt förlorade löparkollegor.
-
Hur gick loppet? Temperaturen steg och passerade 30-grader kring start. Jag tappade vätska och fick krampkänningar efter 16K, bröt vid halvmaran och kom då in på 1.47. Trist men skönt att ha brutit, minns hur jobbigt det var veckan efter fjolårets Zhangjiakou då det var 35-grader och kände mig svag en vecka efteråt.
-
Bragt dock till Lina, hon dundrade in på nytt PB 3.18 och en grym 12:e plats i ett internationellt maraton. Såå bra. Här en solbränd mästarinna.
-
Heder ges tydligen även till de som bryter. Jag måste ställt upp på 100 photo-shots och här skriver jag till och med autograf. Att vara lång västerlänning drar fortfarande till sig nyfikna blickar i Kina, sen är människor här inte blyga av sig utan de kommer upp och vill bli fotade tillsammans. Det är lite mysigt"!
-
1:a, 2:a och 3:e plats i fullmaran herrar gick till Kenyanska löpare och 1:a, 2:a plats i damernas likaså. Enda icke kenyan var 3:e platstagerskan i damernas som kom från Kina, Tianjin. Hela Kenyanska laget kom i Adidas-outfit. Gissar att de åker Kina runt och tar hem lopp efter lopp. Det ger en del klirr i kassan. Kina har 16 maraton med internationell status, varje lop ger 30.000 USD till 1an, 20.000 USD till 2an och 10.000 USD till 3an. Så här kammade team-Kenya hem 110.000 USD i ett lopp.
-
Zhao och Lina före loppet. Notera inte en paradgata, utan vanlig 6-filig väg genom Tianjin...Nu avspärrad inför maran, annars med trafikstockning kan jag lova.
-
Fukost åt vi Jianbing och drack Xiamijiu. Bra start.
-
33-grader och sol i nära zenit, axlarna tog stryk och jag brände mig lite grann.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0