Åre och fin svensk vinter

Erik: Idag lördag landat i kina igen efter en knapp vecka i Sverige. Vi var hemma i Sverige över kinsiskt nyår för en tur till Åre. Vi har sett fram emot utförsåkning länge nu och äntligen fick vi fyra dagars perfekt väder i Åre. Åkningen var fin, vädret toppen om än lite kallt. Enda abret var sjuka vi båda drog på oss, så i princip höll vi oss stående halvdag i backen innan vi åkte hem och däckade i sängen. Så kan det vara, men det var härlig semester hur som helts. Bäst var dagen då vi gick på tur och skulle vi smida nya skidplaner för kommande år blir det nog just turåkning.
-
Sista dagen av fyra åk-dagar gick vi på tur. Det var superfint och verklingen vår grej att gå på tur. Strävsamt, jobbigt (särskilt uppför), rogivande och vackert. Lägg till en paus med svensk husmanskost och kaffe i stuga längs leden så är trippen komplett. Njutbart!
-
Vintern i fjällen är kall och vi tog en kort lunchpaus, här med en irish-coffea och lite tidning.
-
På tur i perfekt väder. Dock var skidorna jag hyrde ovallade och saknade fjäll på undersidan som vissa turskidor har. Så första 7km med stigning uppför berget var jobbiga. Lina låg konsekvent 50m före mig och när hon väntade ifatt mig hann jag inte mer än upp med henne innan hon stack iväg och fick ett försprång. Surt!
-
Inte åreskutan med utsikt från toppen av VM6an. En av dagarna var gondonel till toppen öppen och jag körde ett par åk därifrån ensam medan lina låg hemma och vilade. Tycket lite synd om lina för det var de bästa åken på veckan. Perfekt pist, lite folk i backen och en kortare tur utanför pisten med fin nysnö som fallit över natten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0