Om varför man inte bör investera i SAS och andra undermåliga flygbolag:

 

Satt igår fast i Taipei med 5 timmars försening tillbaka till Beijing. Jag flyger i stort sett varje vecka och det är ingen överdrift när jag påstår att 50% av mina flighter i någon grad är försenade. Jag uppskattar att jag förlorar minst 40 timmar under ett år på flygförseningar, dvs 1 arbetsvecka eller 2.5% av min tillgängliga arbetstid. Om flygbolagen kompenserade för förlorad tid skulle jag vara beredd att visa viss förståelse. Men aldrig, inte en enda gång, har jag erhållit någon kompensation.

 

Warren Buffet lär ha sagt om varför han inte investerar i flygbolag: ”Du har enorma fasta kostnader, du har starka fackförbund, och du har råvarupriser.” Lägg därtill att du har överetablering, pressade biljettpriser, låg kundservice, statlig inbladning som håller tillbaka förändring av marknaden och oförutsägbara naturkatastrofer.

 

Det påstås att Warren Buffet har ett 112-nummer till psykolog för de gånger han drabbas av impuls att köpa in sig i flygbolag. Kanske ska jag skaffa ett liknande nummer för de tillfällen jag drabbas av förseningar. Fakturan kan jag skicka till berörda flygbolag.

 

, Erik


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0