Hemma är där man är

Lördag 8 Jan, Erik:
Nu tillbaka i Kina sedan 5 dagar, kallt även här men ändå mysigt att vara tillbaka. Det är konstigt, hem är på nåt vis alltid där man är. När vi var i Sverige så sa vi att vi åkte hem och vi kände oss hemma, när vi flög tillbaka till Kina sa vi att vi åkte hem, och nu känns det som jag kommit hem. Härligt att komma till lägenheten, jobbet och vännerna här. Vet inte om ni har känt samma sak nån gång?

Hemresan gick trots förseningar både i Stockholm och Beijing bra. Kom hem 8 timmar försenad, men fick i motsats till stackars Lina ialf sova i egen säng på dagen för hemkomst. Ett mindre missöde var att mitt bagage försvann under transferen i Beijing. Sen har de ringt från flygplatsen varje dag och sagt att just den dagen ska de komma med väskan...men ingen väska har dykt upp. Roligast var det i torsdags när de ringde och sa:

Air China: Sir, we har allready found your bag, we will send it to you today...Is your bag blue?
Erik: No, my bag i green, green like a lime fruit
Air China: No sir, your bag is blue!
Erik: No, its a hardcase Samsonite and its green...you would see it from other bags from 10 meters.
Air China: Mmmm, what is your name?
Erik: Eric
Air China: Sir, your name is M-I-C-H-A-E-L!?
Erik: No, my name is Eric
Air China: Hmmmm, so your bag is not blue?

...och så vidare! Vi skrattade gott åt det på kontoret efteråt. Som tur är så är Kina stort och kinesers nätverk överraskar alltid. Jag vet inte om jag sagt det tidigare, men när det uppstår situationer eller problem så verkar alltid alla kännan någon som kan fixa det, inom lagens ramar eller inte. Den här gången bad en kollega sin man (som jobbar som flygtekniker på Shanghai Airlines) söka efter min väska. Han ska sedan kontaktat en kompis till honom på Air China som sen lyckats hitta min väska på Hongqiao Airport i Shanghai. Så tills sist fick jag tillbaka min väska idag lördag, visserligen lite smutsigare än innan vi skiljdes åt men ändå hemma hos mig igen! 



Life have its mysterious ways...och i Kina använder de alla tänkbara vägar att lösa situationer, det är roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0