Bra dockfilmer...eller animerat

Lördag 8 Jan, Erik:
Som märks eftersom det här är 3:e inlägget från mig på en och samma dag så lider jag av blogg-längtan. Men det är sista inlägget innan jag ska iväg och träna.  Ville bara skriva av mig om mina två senast sedda filmer. Jag är en stor fan av Tim Burton. Filmer som Big Fish, Mars Attacks, Edward Scissorhands, Ed Wood, Sweeney Todd är topp-filmer som alla med något filmintresse bör se. Men särskilt mycket tycker jag om hans animerade-/dock-filmer Nightmare Before Christmas och Corpse Bride. De är alldeles fantastiksa, båda story-mässigt och rent grafiskt...så otroligt fina stämningar. Hur som helts har de två filmerna fått mig att se mer animerad film, och mina två senaste sedda filmer är animerade-/dock-filmer, dock inte Tim Burton:

Mary and Max
En lite sorgsen men ändå väldigt fin film om den ensamma lilla flickan Mary med alkoholiserad mamma och pappa som lämnar dem ensamma. Via brevväxling finner Mary sin första riktiga vän, den förståndshandikappade och minst lika ensamma medelålders mannen Max.



Coraline

Temat ensamma barn som söker trygghet och bekräftelse går igen i den något mer barnvänligt Coraline. Coralines föräldrar författar trädgårdslitteratur och det för dem till en enslig gammal villa på landet. Utan föräldrarnas bekräftelse och uppmärksamhet blir dottern Coraline snabbt uttråkad och dras in i en läskig parallell värld som visar sig ha kopplingar till huset tidigare ägare.



Båda filmerna är stämningsfulla och fina. De bör ses!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0