Yuan xiao - helgdag och helggodis

Imorgon är det en helgdag som heter yuan xiao då man äter en lite mjuk degboll fylld med socker och sesamfrön, jättegott som desert. Jag gick till min lilla shop och köpte ett par påsar för att spara och äta vid godissug.

Här på gatan ser ni sortimentet, de kan vara fyllda med jordnötter, bönor, svart sesam eller något jag inte riktigt förstod.


När jag ska in på butiken och betala skriker kassörsan till sin kollega:
- Ta shöu la, Ta shöu la!!
Det betyder "hon har blivit smalare, hon har blivit smalare!!" Jag skrattar och säger, ja jag var lite tjockare efter jul men nu är jag smalare igen. Då stirrar de ännu mer på mig och säger "ja, du är verkligen smalare! Ansiktet!"

Så totalt ogenerade att högt diskutera andras vikt, jag tycker det är lika underhållande varje gång, för det är så osvenskt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0