Wanr sudu = fartlek

Visste ni att sverige har gett en benämning som används worldwide? Häromdagen blev jag förvånad när min löpkompis sa "igår du lekte med fart" (Zuotian ni wanr sudu). Då tänkte jag att den ordkombinationen förstår jag, eftersom jag vet ordet för leka och ordet för fart, men att det använde samma som många svenska internetsidor reagerade jag på. Men ofta är det ju engelska ord som snappas upp och används, så det var inte konstigt, mest logiskt. Så läste jag detta:


"Fartlek är en fri form av intervallträning, och precis som namnet antyder är det en lek med fart. Improvisera genom att springa kortare och längre sträckor i högre tempo. Farten på varje ökning ska vara stegrande, så att du uppnått max hastighet vid slutet av intervallen. Vilan mellan fartökningarna ska vara jogg eller gång, aldrig stillastående. Fartlek är en av de klassiska svenska träningsformerna och den svenska benämningen "Fartlek" används över hela världen" (källa Stadium)

Även i Kina!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0