Förkylning

Hemma med hosta, ont i halsen och huvudet och haft en lång varm natt, vet inte om det är feber eller om det är det varma rummet (30 grader) som gör att jag vaknar hela tiden. Denna vecka har hela avdelningen börjat hosta samtidigt och i fredags var några av de andra avdelningarna sjuka med samma symptom.

När kineser blir förkylda så går de ofta till doktorn redan dag 1 och där får de dropp. Droppen innehåller medicin. För mig som svensk låter det allvarligt att bli så sjuk att man måste till sjukhus och få dropp, men nu vet jag varför det sker så ofta och utan att man är allvarligt sjuk.


Medicin på sjukhuset är dyrare än på utanförliggande små apotek. Alltså har läkarna två knep på för att tjäna pengar och undvika att kunderna går till apotek och köper medicinen från läkarens recept.
1. Skriv med tecken som är oläsbara eller "kodspråk" som bara sjukhusets apotek känner till.
2. Ordinera medicin i droppform, som bara kan ges på sjukhuset intravenöst.

Idag medan jag var hemma har två omtänksamma personer ringt och undrat om de inte ska ta mig till sjukhus. Jag är inte så sugen på att gå och få något in i blodet som jag inte vet vad det är så jag har tackat nej och sagt om jag inte är bättre imorgon, då kan jag gå dit.

Det finns så snälla människor här, en av dem ringde tillbaks efter några timmar igen och undrade om hon skulle komma med mat och om hon skulle följa med mig till doktorn imorgon. //Lina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0