Chongqings skyline och kryddig mat

Torsdag 17 Sept, Erik:
Jag vet att skrivit om Chongqing tidigare, men det hjalps inte. Det ar en av mina favoritstader att aka till; skont klimat, prunkande gront, kuperat landskap, Yangtze-floden, spektakulara skylines och fantastikstgod  kryddstark mat. Denna gang reste jag ditt med en kollega/engelsman och vill bjuda honom pa min favorit, hougou (hotpot). Stackarn tyckte det var for starkt och drack sig matt pa Cola.

Utsikt fran hotellrummet 18-vaningen visar hur hustaken pryds av grona oaser


Ett litet fragment av oandlig skyline. Chongqing ligger utkastad bland holmar och berg-och-dalbane liknande landskap. Overallt skjuter 20-30vaningars byggnader upp...det ger ett spektakulart landskap


En typisk hotpot pa en av stand mest kanda hotpot restauranger. Den ags faktiska av regeringen sjalv och ar i klassisk enkle stil. Pa bordet ser ni typiska tillbehor: Biff, lamm, korv, fiskbullar, svamp, fisk, blackfisk, tofy, sjogras, bambu och blandade gronsaker...det doppas alltsa i den sjudande chilibuljonegn kort innan det ats med god aptit...mmmm!


Restaurangens namn: Qiaotou Chafing Dish...ags av sjalvaste regeringen


Enkel miljo men hemtrevligt och god mat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0