Morgonfilosofi om miljön

Såhär fint är det på gården där jag jobbar. Vinter och barrträd... Solen har inte riktigt gått upp än.

Igår trodde jag att jag blivit riktigt förkyld, var trött hela dagen, på slutet hade jag ont i huvudet och hosta. Jag frös när jag skulle sova så jag däckade i sängen med arbetskläderna (som innehöll långkalsonger och tre lager med tröjer under min stickade tröja-det är kallt på jobbet!) På det hade jag en morgonrock. Så sov jag hela natten...

Såklart vaknade jag 5.25 och var lite varm... men inte trött längre så jag jag upp och var pigg. En snabb analys av gårdagen visade att jag inte drack kaffe igår, utan bara en kopp svart te på morgonen. Det förklarar nog tröttheten, huvudvärken och eventuellt att jag var frusen. (Kan det vara så illa?) Men hostan vet jag inte...

Hursomhelst idag tar jag inga chanser, kaffe först! Så sitter jag här kl 6.30 på kontoret också , pigg och glad. Och rätt ensam, alla andra kommer 08.00... På bilden ovan ser ni nu vad som dykt upp till vänster om fabriken. En gata med en skola på vänster sida och på höger sida hus hus hus längs hela vägen. Ni ser kranarna va?

Här var det lera, en ko-stig istället för väg och små tegelhus för bönderna när jag kom. Varje gång jag reser iväg så står det ett nytt hus-skelett någon stans när jag kommer tillbaka. I Kina växer det så det knakar.


Nu är det ju vinter och kallt och då är det dags att slå på värmen inomhus. Kolhögar ligger överallt och vägarna är fulla av långa stora lastbilar fullastade med kol. Värmevärket eldar kol, bönderna själva har egna små kolpannor, större lägenhetshus eldar kol... Det verkar knappt finnas något annat sätt att värma husen här. Gapet mellan koldioxid-debatter på vår västerländska TV till hur kineserna faktiskt gör är rätt stort.

Och alla hus som är anpassade för att elda kol, om de sparar kol så kommer det bli lite kallare inne (de alla flesta har inte råd att isolera husen och borra bergvärme) och de har redan nu inte så varmt. Och det är så många hus så det känns nästan hopplöst att tro att kolet kommer förbli i marken för att gå över till andra energikällor. Och kolgruvorna sysselsätter många.

Men apropå miljö har iallafall helt plötsligt miljösorterings-soptunnor kommit upp överallt. Frågan är bara vad ska du slänga i den "recyclable" och vad ska du slänga i den "icke recyclable"?  Petflaskor, bananskal, papper, konservburkar, glas ska det ner i samma soptunna? Och vad är egentligen kvar till icke recyclable?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0