Köttfärspaj hos Mr Zhang och lära engelska till Xiao Li

Efter gröten och dusch gick jag över till Mr&Mrs Zhang. De hade gjort min favorit, köttfärspaj. Vi drack te, kollade på TV och åt middag. Sen fick jag se bilderna från deras sons bröllop 2006, många man kände igen, kunde namnet på varannan person (jobbmänniskor).

Sedan kom Mr Zhangs granne över med sin 8 åriga dotter, xiao Li, men engelska namnet Rita. Hon (eller hennes mamma) ville att jag skulle kolla hennes uttal och öva engelska med henne. Rita hade läst engelska i 3 år och var duktig, men lite blyg såklart, de kastar fram henne framför en okänd utlänning och säger:

-Prata nu!
-Använd engelska nu!
-Berätta en historia!
-Sjung en sång!

Om någon hade gjort det med mig som 8 åring hade jag dött på fläcken...

Men kinesiska barn som jag berättat om tidigare, är flitiga, ambitiosa, väluppfostrade, rätt så oblyga men på ett artigt sätt. Och hennes engelska ordförråd var brett hon berättade om det mesta.

Det lustiga var att en stor del handlade om hennes arga pappa, som jobbade sju dagar i veckan, kom hem och ville ligga i soffan och kolla på TV och bad henne att hämta täcke, och att han skällde på henne och va arg hela tiden. Under kanske 20 minuter av våra 80 minuter fick jag lära mig om det. Han var tydligen jämt arg, kallade engelska för "fågelspråk" och det var onödigt att lära sig och så var han lat, berättade hon. (Jag lärde mig några nya kinesiska ord på kuppen! Lat=Luan Duo)

Undrar hur världen blir när de här hårt arbetande, smarta, väluppfostrade barnen blir stora och är den generation som kommer ut och jobbar? Kommer våra svenska lek-lär, kreativ-ifrågasättande, fri-fritid ideal hålla Sveriges standard uppe?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0