H1N1 check

Hemma idag. Är sjuk, ont i rygg, nacke, huvud. Hosta och ont i halsen, och frusen på kvällarna så jag sover med fleecekläder.

Jag vart tvungen att åka till doktorn och kolla, blev inte lämnad i fred av mina omtänksamma söta kollegor som poppade upp på sametime connect, (intern-msn-chat), och frågade hur jag var och sa att jag måste åka till sjukhus, och erbjöd sig att komma och hämta mig.

Så inne på sjukstugan ni ser bakom mig satt tre sjuksköterskor med munskydd och mätte feber, kolla halsen, registrerade mig och skrev ut medicin.

Jag hade inte feber och min hals såg ut som en vanlig förkylning var utlåtandet. Men medicin skulle jag ha, så jag tog deras recept och gick till apoteket. De ville ha 280 kr för tre dagars medicin! Sjukt dyrt, jag köpte inte. Men mest för att jag inte tror på medicin mot förkylning överhuvudtaget, jag tror på vatten och vila.

Men tänk en arbetarlön, ca 800 kr, kommer till sjukhuset med en förkylning (enklaste sjukdomen, borde vara billigaste också), och får spendera en tredjedel av månadslönen på tre dagars förkylningsmedicin?? Vad kostar det då att bli värre sjuk, exempel blindtarmen, bryta armen, urinvägsinfektion eller allergi?

Skulle du köpa en tredagskur mot förkylning för 7000 kronor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0