Lär dig laga kinesisk - 1: Jornötstekt biff med böngroddar

Lördag 22 Aug, Erik:
Jag har lovat både fästmö och systrarna två att lära mig laga riktig kinesiks mat under vår tid i Kina. Härmed börjar jag däför min enkla skola "Lär dig laga kinesiskt". Till en början kommer rätterna vara tagna ur min vardag, baserade på rätter jag stött på på restauranger, men som här är gjorda helt i min egen regi. På sikt väntar matlagningslektioner och då hoppas jag att det blir mer avancerade rätter.

I denna första lektion tar jag fasta på enkelheten i det kinesiska köket. En servering består som regel av minst 1 rätt fler än antalet inbjudna, dvs om 5 personer sitter runt border så gör man rätt i att servera åtminstone 6 rätter, exklusive ris och nudlar som ska serveras på slutet av middagen. En rätt består sedan oftast endast av 2-3 ingredienser tillagade  snabbt och vid hög värme, om det är wookade rätter (grytor har oftast betydligt fler ingredienser).

Smaksättarna tillsätts alldeles innan serveringen. Glöm här inte socker, varje kinesisk rätt som innehåller salt eller soja (dvs alla rätter) ska också smakas av med åtminstone en nypa socker, det är särskilt sant för det Shanghainesiska köket, som är känt för en något sötare smak än ex det peppriga Sichuan-köket eller det mer nordiska köket man hittar i Heilongjiang-provinsen i nordöstra Kina. 

En enkel och snabb rätt som blivit något av min favorit efter en lång jobbdag är stekt biff med böngrodda. Biffen steks snabbt i ordentligt med jordnötsolja. Därefter tillsätts böngroddarna, och strax därefter smaksättarna, 1 msk kinesisk soja, nån nypa socker och 2-3msk chiliolja. Alldeles innan serveringen vänder jag i grovhackad blad-koriander (som på engelska heter "Chinese Parcely" och används väldigt flitigt i hela det kinesiska köket)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0