Ultralöpning

Erik: I helgen som gick körde vi en riktigt brandövning och sprang 51 km med 1000 meters klättring. Visserligen gjorde vi ju ett långpass förra veckan också med 2000 meters klättring men det här var mitt första träningpass över 40 km. Och vilken dag vi fick! 
 
Perfekt väder hela vägen, några minus när vi startade på morgonen och kanske 8 grader mitt på dagen när vi var klara. Solsken, ingen vind och ren luft! Så härligt och jag sprang ifrån hela gängen. Kände mig så start, särskilt uppför. 
 
Här vid starten. Wang ShuHui har skjutsat oss till foten av berget och det är lite kyligt innan man får upp ångan.
 
Efter första 18km stannar vi vid ett vattenhål och dricker. Nu är vi riktigt ute på landet och här hämtar byborna sitt dagliga vatten i spann.
 
Nu bara 14km tills vi når "halvvägs". Lina har droppat av och åker före i bilen med Wang ShuHui, hon skulle bara springa mellandistans idag för att inte ta ut sig inför helgens maraton i Seoul. Så kvar är jag, Zhao och Wu. Nu har vi fått upp värmen och svettas. 
 
Humöret är på topp. Jag mår så bra när jag får vara ute och springa, det är för mig rena mentala avslappningen . Och när vi springer så här långt går det långsamt. Man ligger lågt i puls och det är först efter många mil benen börjar kännas tunga, men vägen dit fram är skön och avslappnande. 
 
Vi steg total 1000 vertikalt uppåt under passet. Fantastiska vyer och vägar. Inga bilar eller stadsljud i närheten. Just den här "backen" är 6km lång och stiger 270 meter vertikalt. Det är rätt gött utför men ganska jobbigt uppför!
 
För att få en känsla för hur mycket lutning det är ställ in löpbandet på 4-5% lutning och spring, det känns att det är motlut även om vissa etapper under det här passet låg på 6-7% lutning och förra helgen i Chonqli genomsnittet under 30 km löpning var 7%. Men då hade jag träningsvärk en vecka i benen efteråt :)
 
Halvvägs och vändpunkten var ett buddistiskt tempel som med bara vissa blessyrer överlevde kulturrevolutionen. 
 
På vägen hemmåt stannade vi och tog en öl och Lina mötte upp med bilen. En öl när man springer tänker ni kanske, men det är nog bannemej det godaste man kan dricka efter 4 timmars löpning. Det svalkar och är läskande, perfekt. Men det är det fler som upptäckt, de serverade ju öl under Stockholm ultra maraton i somras. Det är f.ö. viktigt att ha något gott att dricka eller äta att se fram emot under passet, det fungerar som en motivator och ger energi inför sista distansen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0