193 Km cycling på en dag!!!

Erik: Igår tog jag och Samuel en cykeltur. Mål var 2-dagarstur och Samuel hade uppskattat sträckan till total 240 Km på en höft. Det visade vara just en grov skattning, särskilt som terrängen var grymt kuperad. Vi pratar stigningar på 5% lutning 6 km i sträck, och det är ingen överdrift utan finns dokumenterat på min Garmin GSP. Då suger det i benen!
-
Slutade därför med att vi gjorde reality check efter 100 Km och beslutade oss för att vända. Benen började surna till, baken ömmade, vinden tilltog, temperaturen sjönk och vi befarade 2 dagar inte skulle räcka ta sig runt hela distansen.
-
Kom hem 10 på kvällen efter 14 timmars cykling inkl raster. Då hade vi trampat totalt 193 Km!!! Benen sög och jag kände mig så urtrött att jag bara vill lägga mig och sova. Men det var en riktigt fin tripp och väl värd mödan.
-
På väg uppför vår andra stigning, denna var ca 4 km lång och kroppen kändes fortfarande pigg även om det var skönt med en bensträckare.
-
-
När man väl tagit sig ut ur Beijing och man når små byar bland bergen gör mödan sig värd. Här är nog härligt att leva och bo!
-
-
Hade lite trasslig mage efter Indien, inte för att maten var dålig men mycket kryddor och olja sätter fart på min tarmaktivitet. Är man ute på vischan i Kina är det bara till att bita ihop och huka sig över de "toaletter" som finns. Blev samanlagt 6 besök och någon stans efter 3e besöket slutar man bry sig om hur äckligt det är. 
-
-
Har man klättrat lång stigning så belönas man även med långa utförslöpor. Denna ca 5 km lång och man behöver inte ta många tramptag. Högsta genomsnittliga hastighet uppnådd under 1 km var 1 min 16 sek, dvs 47 Km/h... då känns det värt att man klättrat en timme innan. Ska sägas vi har bra cyklar och det var ingen trafik.
-
-
Tillbaka i Beijing och sen middag, ögonen kliar nåt så jävuskt av vägdammet, läpparna är torra och svider av den starka maten, baken känns babianstor och benen är tomma på energi. Samtalsämne glider in på svensk politik och Tolgfors arbetas igenom...det är gött att ta ut sig fysiskt!
-

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0