Race-skor Adizero

Lördag 12 Sept, Erik:
Nu är det alltså bara 5 veckor kvar till Beijing Maraton och jag och Lina kör sedan nån vecka tillbaka ett uppladdnings-program som man kan hämta hem på marathon.se av Anders Szalkai. Det är jätteskönt att ha ett färdigt program att följa. Jag använder programmet för måltide 4h30min och Lina för 4h blankt...Lina är duktigare än mig och det är hon som peppar, utan henna hade jag aldrig anmält mig.

Det är roligt att ha ett mål som ställer krav och nu kretsar mina tankar kring förberedelserna varje dag. Bla har jag lagt den senaste vecka på att läsa om race-skor...alltså lättare skor som man kan springa i på kortare distanser. Efter att ha vänt in och ut på löpartidningar och websidor sållade jag ut 5 skor som jag bedömde skulle passa mitt löpsteg, vikt och ambitioner. Ett par var Adidas Adizero Adios som bara väger 210 gram, ska jämföras med mina Asics på 370 gram. Så när jag idag var iväg till Xujiahui sports-market hade jag tur att hitta på dem...och i rätt storlek dessutom (45:or).

Det må vara lite prylnojeri att lägga pengar på ett 150 gram lättare skor. Men det känns skillnad...idag gjorde jag ett 8 km snabblopp och med nya skorna det var mer schvung i steget. Kanske är det som Lina skrev om sina skor: Placebo...men då funkar det ju hur som helst! Kul var det ialf att spring i nya skorna och jag känner mig jätte-peppad inför Beijing.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0