Pirates of the east or west?

Lördag 19 Sep, Erik:
Det finns gott om exempel på när kineserna tycks ha snubblat på stavningen och vips tagit fram varumärke och produkt liknande berömda västerländska märken. Lastmaskingtillverkaren LOVOL, mobil & mp3-tillverkaren OPPLE, klädkedjan W&H (skylten ser ut som en H&M-skylt som vänts upp & ner, samma typsnitt och färger), osv.

Mer ökända är väl ändå vissa Kinesiska tillverkare för att helt rätt och slätt kopiera västerländska märkesprodukter och sälja för korvpengar under samma namn som äkta vara. Intressant att se hur copy-marknaderna har högar med tjocka fina kataloger med alltifrån klockor, väskor, kläder, mobiler, mm. Det bör sägas att i stort sett 100% av kunderna på dessa marknader är västerlänningar som fyller resväskor med kopior...så en retorisk fråga från mig som tror på marknadsekonomins fundamentala principer:

Vem har störst möjlighet att påverka utvecklingen av fenomenet pirat-kopior; kunderna eller pirat-tillverkarna?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0